Powered By Blogger

torsdag 26 december 2013

Annandagen...

...en av de bästa dagarna på hela året!
Så har jag nog alltid tyckt. När man lugnat ner sig från julaftonens "måsten" när barnen var små, juldagen som också kunde vara lite stressig och upptrissad av "resten"... Då kommer äntligen annandagen, då man landar med julklappsboken, pusslet och annat pyssel.
Så även nu, på äldre dagar... Inte för att gårdagen var stressig på nåt sätt, men julefriden är mer påtaglig idag.
Jag läser recept (och annat, jag erkänner det villigt!) ur senaste veckornas Hemmets Veckotidning, vilka aldrig mer dimper ner igen, på grund av att jag är nödd och tvungen att dra in på allt som inte är absolut nödvändigt. Nå, så länge jag får behålla A-korsordet i Allers, är jag glad. Sånt är livet!
Man får kompromissa och vara flexibel för att det ska funka överhuvudtaget.

Julmaten tog slut lite för snabbt, tyvärr! Bara sill och skinka kvar till frukostmackorna.
Ikväll blir det därför lammkotletter med hasselbackspotatis och nån god sås. Brysselkål och eventuellt morötter till det, så känns det sådär fint igen!
Jag väger mellan portvins- eller sherrysås...
Sherry (torr, såklart!) är en synnerligen trevlig smaksättare till det mesta, faktiskt! Utmärkt till fisk, soppor och annat som behöver det där "lilla extra". En tesked eller en matsked, kanske en ½ deciliter beroende på maträtt.
Prova! Det kan nästan inte gå fel!
En annan "smakräddare" som kanske låter konstig är ostronsås. Förhöjer smaken i grytor, köttfärssås och såser, på ett underbart sätt!

Går ut i köket och skalar potatis, börjar bli lite sugen nu :)

2 kommentarer:

  1. På tal om sås vill jag gärna slå ett slag för en underbart onyttig grönpepparsås som är sååå god! Fräs schalottenlök i lite smör, häll på grädde och en skvätt konjak och ha i grönpeppar och lite salt. Koka ner till ungefär hälften. Klart. Mmmmm...

    SvaraRadera