Powered By Blogger

lördag 28 december 2013

Det finns en första gång för allt!

Jo, igår fastnade jag i köttdiskarna på Willy's och fångade gristunga. De låg förpackade 2 och 2 och vägde ca 600 gram tillsammans. Helt klart värt att ta hem, för hur mycket "spill" blir det? Mycket prisvärt, tycker jag med 55:-/kg.
Tunga var en påläggsfavorit redan när jag var liten, men jag hade hittills aldrig tillagat det.
Det är ju tråkigt att inte fler vågar smaka på annorlunda styckningsdetaljer. Jag undrar vart allt tar vägen istället? Hund- och kattmat, kanske?
Innanmat är underskattat också, tycks det mig. Har än så länge inte tillagat njure, men min leverstuvning går inte av för hackor! Även såna som inte "gillar" lever har godkänt den. Jag gillar inte konsistensen på lever, men då jag helst utgår från halvfryst lever och skär ner den i småtärningar funkar det ändå.

Men jag kommer ifrån ämnet för dagen.
De rimmade tungorna kokades i 75 min i en lag med
1 morot,
½ lök och
1 bit purjo.
8 kryddpepparkorn och
5 vardera av svart- och vitpeppar.
Smakade av lagen och det fattades salt, så det fick jag tillsätta med. 1 msk drygt, behövdes för att få rätta smaken. Ändå heter fabrikören "Saltmästarn"...
Detta med salt är ju ett känsligt kapitel för många, men sådan mat kräver sälta under koket, precis som fläsklägg.

Hur som helst blev det en succé!
Serverade med potatismos och blomkål beströdd med egenlagrad ost samt senap.
Resterna har jag skurit upp i tunna skivor och hamnar med stor sannolikhet på frukostmackan i morgon.

Nästa gång hämtar jag nog hem en oxtunga och slökokar den...

Ha en fin lördagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar