Powered By Blogger

tisdag 31 december 2013

Gott Nytt Matår!

Idag hastade jag iväg för att hämta champinjoner i närmsta Ica-butiken. Annars blir det inte rätt stuk på kalkonfyllningen, nämligen. Återkommer till den.
Tänkte hämta hem cornichons, för vi åt upp de som fanns till köttfärslimpan, men det var rensopat på den hyllan. Attans också, de är som godis för mig och mannen har till och med upptäckt tjusningen med dem!
Hittade lite trevliga ostar som kommer smaka annat än fågel framåt midnatt. Lite bär som får göra sorbeterna sällskap fångade jag med.
Förrätt struntar vi i... Det blir så mycket mat ändå, för de tänkta gästerna uteblev. Det blir ett stillsamt firande och gott så! Funkade utmärkt förra gången.

Då höll jag förvisso på att återhämta mig efter att ha utvecklat astma och hade varit så risig under julhelgen att mina systrar skällde som bandhundar (nåja) och fick mig att lova att gå till doktorn. När jag kom Jungfruplatsens vårdcentral var jag i så dåligt skick att läkaren inte ville ha mig där.
Mölndals sjukhus nästa, alltså. Lång väntan på undersökning såklart, men doktor Safari hade självklart förbehandlat mig, så jag verkade väl inte så illa däran där.

I väntrummet såg vi en läkare som liknade en av figurerna i barnprogrammet"Tårtan" och fnissade hysteriskt. "Bara det inte är han som ska ta hand om dig", sa mannen...
Ja, ni har redan gissat vad som hände? När jag väl kommit in i ett undersökningsrum och fått mer syrgas av en käck sköterska, vem kommer in om inte just DEN läkaren! Vågade inte titta på Anders för då hade jag inte kunnat hålla mig för skratt. Han höll på att smälla av!

Läkaren var väldigt seriös dock, men ville lägga in mig för att syresättningen fortfarande var ganska usel. Jag lyckades prata mig ur detta och lovade komma tillbaka nästa morgon för röntgen av lungorna.
Den fredagen var min enda sjukdag hos den arbetsgivaren.

Kalkonen har stått i ugnen ett par timmar nu och jag ska förbereda tillbehören. Pressad potatis, broccoli, sås (förstås!) svart vinbärsgelé och fyllningen också, förstås.
Jag har svårt att tänka mig byta ut den fyllning jag "alltid" har gjort:

2 paket bacon i strimlor
2 hackade lökar
1 stor burk champinjoner som jag hackar ner
ca 10 skivor formfranska i tärningar
Fräser ihop detta i stekpanna med svartpeppar tills det blir "lagom" .

In med så mycket som det får plats med i kalkonen, resten sparas och blandas med fyllningen från kalkonen vid trancheringen.




Gott Nytt År önskar jag alla!

(Var rädda om tassarna om ni ska smälla raketer och gör det med omdöme och hänsyn till våra husdjur. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar