Powered By Blogger

fredag 17 januari 2014

En kväll på Operan...

...ska det bli! La Cage aux Folles, ska vi få uppleva idag, tillsammans med svärmor.
Jag ska hämta upp henne och träffa mannen på stan, där han ska roa sig på nån mässa under eftermiddagen.
Det ska bli riktigt roligt och jag har sett fram emot detta länge!

Därför blir det ingen matlagning idag, jag värmer nåt i mikron till mig innan jag ger mig iväg. En lammgryta med glöggsmaker känns helt rätt i snöyran, tycker jag!



Däremot bakas det bröd igen. Hackade hasselnötter och mer rågmjöl än jag vanligtvis har, samt potatis som blev över igår åkte ner i degbunken.Tänkte att det kan bli en bra present till svärmor ihop med vår hemlagrade ost.

Passa på att köpa billig hushållsost och ställ den i skafferiet, så har du en finfin stark ost om 8-9 månader.
Vakuum-packad ska den vara förstås, då det bildas vätska under lagringen, vilket är helt i sin ordning. Vänd på osten en gång i månaden för bästa resultat. Står osten kallare än rumstemperatur kan den stå längre tid.

Denna ost stod 9 månader i rumstemp lite över genomsnittet, enligt min bedömning. Det hade räckt med 8 månader. Den blev ganska smulig, men riktigt stark och god!
Smaken är som baken och här får man pröva sig fram till sin ideala förvaring och styrka. Lycka till!



Nu är bullarna i ugnen, penslade med ägg och doppade i solrosfrön. Brukar inte bry mig om sånt finlir då frön oftast ramlar av innan man ens äter av brödet, men nu tänkte jag ju ge bort en del så jag gjorde mig "besväret."

Dags att ta hand om ännu en tvätt och svida om till middagen och kvällsnöjet då!

Ha en fin fredag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar