Powered By Blogger

tisdag 28 januari 2014

Husmanskost och fackligt jox.

Jag är faktiskt osäker på om kåljox betecknas som husmanskost. Att kålpudding och kåldolmar gör det står utom allt tvivel. Dessa rätter äter jag, men inte med överdriven förtjusning för att konsistensen på kålen inte tilltalar mig så värst. Då funkar det mycket bättre med joxet, eftersom jag blandar i vitkålen, lättfräst, efter att själva köttfärsröran fått koka en längre stund. Gott ska det bli! Serverar med kokt potatis, som med fördel mosas lite grovt på tallriken och blandas med all den goda såsen.

Apropå jox. Att inte få ett ord tillbaka från sin facklige företrädare när jag skickat mail, ställer till med en väldig röra i mitt huvud. När jag vet att han läst ett mail från en kollega till mig, (som inte är ansluten till samma förbund som jag) skickat samma dag, känns det ännu värre.
Anledningen till att vi gjorde på det viset, är att tillvägagångssättet företaget i fråga har när de vill avskeda personal inte verkar vara ovanligt, trots att det strider mot diverse lagar och förordningar.
I mitt fall hade RC "inte en aning om" att han var tvungen att varsla både mig personligen och apoteket jag tjänstgjorde på. Att jag dessutom inte ens hade ett kontrakt knutet till just den arbetsplatsen ansågs tydligen "mindre relevant".
Jag förväntades skriva under uppsägningen på torsdag (eller ev. fredag) då fackförhandling skulle ske, efter att ha fått uppsägningen kastad i ansiktet på tisdagen, när vi enligt överenskommelse skulle träffas och återuppta en löneförhandling som han dragit ut på i månader.
Löneförhandlingen var inte ett fall för facket, men jag hade fått en rekommendation om en kollega som var duktig på lönestatistik och hade kontakt med henne. Att hon och jag inte tillhörde samma förbund hade ingen som helst betydelse, då jag bara hade frågor om löneläget.
RC sänkte min lön med 2500:- när jag på egen begäran lämnade en chefstjänst. Jag fick veta att det gängse avdraget var 1500:-, så bara det gjorde mig ännu mer ovillig att gå med på ytterligare en sänkning på 1500:-.
Det fanns ingen anledning för mig att inte berätta vem jag fått uppgifterna från, eftersom det var och är, en person som jobbar i samma företag och jobbar fackligt med löner. Det ledde dock till att RC utgick från att vi tillhörde samma förbund och bokade en tid med henne för att förhandla om min uppsägning. Att hon inte hade koll på att jag inte var "hennes" medlem, kan knappast jag lastas för.
Förhandlingen om att säga upp mig från en nyetablering, på grund av arbetsbrist, som i sin tur beror på svagt kundunderlag (återigen, nyöppnat apotek och en budget som var mer än lovligt optimistisk med ett väletablerat apotek 100 meter bort) är med andra ord inte ens giltig!
Vad gör då det förbund som jag tillhör och har betalt avgift till under 10 år?
Absolut ingenting!  

Nå, några av mina kollegor verkar ha fackliga representanter som är mer villiga att göra skäl för sina löner, så jag kanske ska göra som en annan och be det förbundet representera även mig...
Tänkte att det kunde få fart på saker och ting om vi så att säga, hjälper båda förbunden med uppgifter via mailledes "korseld"... Det verkar inte ha haft avsedd effekt, det har gått nästan en vecka nu, utan svar.

Filmen "like a Swede" får mig att må illa. Är det den mina pengar har bekostat?!
http://www.youtube.com/watch?v=dqgMIRF7acw

Ha en bra dag därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar