Powered By Blogger

lördag 4 januari 2014

Matdags igen!

Förra inlägget handlade bara om liv och död.
Dags för mat, tycker jag! Livsnödvändigt, faktiskt.
Vi är ju lyckligt lottade i det här landet som har nödvändiga livsmedel relativt lättåtkomligt för majoriteten. Även om det finns hushåll som har det riktigt knapert är det få som svälter i Sverige, tack och lov!

Jag är ju något av en "slasktratt" och äter allt. Nya produkter är alltid roliga att testa och jag har hittills aldrig fegat ur och inte smakat när någon har serverat nåt jag aldrig provat förr. Lustigt nog undviker jag alltid butikernas "provsmakningsmontrar", det känns aldrig, eller nästan aldrig, "innovativt" eller originellt nog för att jag ska stanna till.
På mässor och marknader däremot, vill jag verkligen smaka och känna. Småproducenter, som har nåt eget eller hemmasnickrat, är jag svag för!

Nå, om någon är intresserad av vad som fanns i slökokarn igår kommer här en redovisning för det.

"Smålägg" av lamm, kan man väl kalla det när det handlar om frambenen? Då förstår du vilken styckningsdetalj det handlar om.

I slökokarn la jag:
2 delade morötter
1 grovhackad lök
2 lagerblad
1/4 habanero
1 msk sumak
1 msk salt
1 stor nypa stött kryddpeppar
1 tsk spiskummin
½ msk rosmarin
½ msk muskovadosocker
3 pressade vitlöksklyftor
1½ dl vitt vin

Och läggen, förstås! Detta fick ligga till sig i "pottan" eller crock pot, som det egentligen heter, i ca 5½ timme.
Nästa gång ska jag putsa bort mer av fettet. Buljongen fick åka ut på bänken för kylning så att fettet kunde avskiljas och såsen göras.

Hela rasket serverades med ris och picklad rödlök.
Rödlöken smakade jag första gången i Nyköping och svägerskan delade med sig av receptet. Gott och fräscht tillbehör som jag fixade till när jag laddat pottan igår.

Idag har vi hämtat hem en massa mat från Orienthuset. Kyckling, kalkon, bläckfisk och en karpliknande fisk som kallas Rohu. Den ska jag göra nåt med i morgon, men det är svårare än väntat att hitta recept att utgå ifrån. Det löser sig nog ändå!
Det märkligaste med firren är att den är rensad "uppifrån"... Varför gör de så?!
Huvudet är kvar, det var lite onödigt kan jag tycka. Betala för nåt man inte kan använda, alltså. Eller kan man det?
Idag ska det bli kycklingklubbor kryddade med salt, peppar, sumak, ingefära, cayenne och paprika. Sweet chicken chilisås och ris till det. Samt nån grönsaksblandning, men den har jag inte komponerat klar i huvudet ännu.
Ja jag vet, det var ris igår med, men "Orienten" har så gott ris! Till fisken i morgon blir det potatis, troligen pressad.

Ha en skön lördagskväll därute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar