Powered By Blogger

torsdag 30 januari 2014

Snö och soppa.

Både bildlig och bokstavlig soppa.
Soppan med min uppsägning som är olovlig och facket som inte kan sina medlemmars rättigheter går mig på nerverna. Men med uppbackning av en fantastisk kvinna som har många års erfarenhet av facklig verksamhet och en stöttande familj, tänker jag inte ge upp!
Det kom ingen redovisning under hela dagen igår och i skrivande stund är fortfarande  inboxen tom, trots ytterligare en påtryckning från mig...

Torsdag innebär för många ärtsoppa till lunch eller middag. Jag gillar ärtsoppa, men väljer att göra en potatis- och purjolökssoppa idag.
På ett ungefär såhär: http://www.alltommat.se/recept/Potatis--och-purjolokssoppa-15104.
Jag "kan" ju inte gå efter ett recept till punkt och pricka, men läser oftast igenom 2-4 stycken för att få inspiration.

De som inte är glada i att laga mat gör bäst i att följa recepten, tills dess att man känner att man kan göra maträtten på frihand. När man kommit så långt kanske man kommer på att det inte var så krångligt, svårt eller tar speciellt lång tid.
Då kan man börja experimentera med att lägga till en ingrediens som man gillar, för att se om det blev bättre eller sämre smak än tidigare.
Finns inte alla ingredienser i ett recept hemma kan man fundera lite på hur man kan ersätta med nåt annat. En annan krydda kan bli hur bra som helst och en annan grönsak kan göra stor skillnad.

Jag har alltid lök och morötter hemma. Väldigt bra smaksättare och för att förändra strukturen på vilken rätt som helst. Moroten är färgglad, dessutom. Rödlök kan vara rolig att använda istället för den gula.

I en matgrupp jag är medlem i, lade någon ut en fråga om vilka kryddor vi inte kan vara utan.
Förutom salt och svartpeppar som är ett absolut måste, svarar jag:
Paprikapulver
Chilipulver eller cayennepeppar
Lagerblad
Oregano
Curry

Av de kryddor som jag mycket väl kan klara mig utan, men tycker om att använda ofta blir det dessa:
Ingefära
Koriander (både hela frön, mald och färsk, mycket stor skillnad i smak dock!)
Spiskummin (inte samma sak som kummin!)
Rökt paprika- och chilipulver
Timjan (till ärt- och löksoppa t ex)
Mejram
Rosmarin (lammrätter)
Sumak

Andra smaksättare är flytande; olika chilisåser, sesamolja, sherry, portvin, vitt och rött vin (glögg funkar jättebra!) och man behöver inte mycket för att "lyfta" en sås eller gryta. (Gelé är också bra att ha)

Ett tips bara! Om du en gång haft i en skvätt vin i t ex en sås och den har puttrat en stund, häll aldrig i mer vin, även om du inte är nöjd med smaken. Det kan bli hur surt och strävt som helst, men jag vet inte helt säkert vilken kemisk reaktion som ansvarar för det.
Däremot kan du ha i sherry i en vitvinssås, som ytterligare smaksättare. Portvin funkar till rödvinssåsen på samma sätt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar