Powered By Blogger

söndag 12 januari 2014

Söndagsblues...

Det blev inget inlägg igår då tankarna befann sig hos en kär vän i en ohygglig situation...

Såg en fin film, alldeles för sent på kvällen, som borde ha fått nå en större publik. "I am Sam" heter den och handlar om föräldraskap och funktionsnedsättning. Klart sevärd, även om jag tyvärr tror att det var ett ovanligt lyckligt slut.

Vi stod i valet och kvalet, mellan vaktlar och kalkonben till middag. Det blev kalkon.
Vaktlarna är så förfärligt små att de troligen kommer att få figurera i en förrätt så småningom.

Till kalkonbenen, som för övrigt vägde ½ kg/st, blev det Hasselbackspotatis, en champinjonsås som var underbart god och broccoli, samt cornichons.

Såsen var en "lättvariant" för att vara tillagad av mig och lätt att göra om någon vill prova. Ungefärliga mått ur minnet:

1 burk champinjoner fick fräsa i lite smör
1 msk vetemjöl pudrades över
1 dl grädde och
1 dl vatten
1 tärning svampbuljong
1 skvätt sherry (såklart!)
och mot slutet
1 skvätt portvin
½ tsk svart vinbärsgelé
1 sked crème fraiche (kanske ½ dl)

Idag är mannen sugen på spaghetti och köttfärssås, så det blir det!
Passar bra då matgruppens tema är färs. Dessutom är det ju så gott...

Jag är inte duktig på att skriva recept, för jag gör alltid allt på en höft. Mina beskrivningar är menade som inspiration om någon läsare får lust att prova det jag skriver om.
Alla och envar som läser bloggen och inte har Google-konto, utan läser på facebook är välkommen att kontakta mig för att få närmare beskrivning eller detaljer om så önskas.
De som har g-konto kan kommentera direkt på min blogg-sida.

Köttfärssåsen kommer i alla fall innehålla följande:
Morot, rotselleri, palsternacka, lök och vitlök (fintärnat), en burk Polpa-tomater, tomatpuré, chilisås och vin.
Jag har helt slutat göra redd köttfärssås, inte heller har jag i grädde eller crème fraiche (hädanefter kommer jag använda förkortningen cf i mina matbeskrivningar), då jag tycker det är mycket godare med den "rena" tomatsmaken. Ibland har jag svamp i, så icke idag. Kanske tillsätter jag paprika och purjo strax före serveringen, för lite fräscht, knaprigt tuggmotstånd är aldrig fel. Ser vackert ut med!

Vissa tycker att köttfärssås och spaghetti  är "barnmat". Det gör inte jag! Jag är visserligen barnsligt förtjust i både spaghetti och köttfärssås, men smaken på min sås är mustig eller "vuxen", om man så vill...

Var rädda om er och varann därute!



2 kommentarer:

  1. Jag har sett att du nämnt Polpi-tomater ett par gånger. Vad är det för sorts tomater och vad är det för speciellt med dom?

    SvaraRadera
  2. Vet inte om jag svarar 2 ggr nu, nåt är segt som kola med bloggsidan...
    Polpa heter de och är ett ovanligt bra krossade tomater. Ett varumärke alltså. :)

    SvaraRadera