Powered By Blogger

måndag 27 januari 2014

Veckoplanering.

Eftersom läget är som det är, försöker jag mer än nånsin att planera matsedeln och -inköp.
Inspektion av förråden gav vid handen att potatis, lök, purjo samt nudlar behövdes för att lösa matfrågan måndag-torsdag, åtminstone. Ganska bra, skulle jag vilja säga!

Dagens middag blir stekta nudlar och kycklingklubbor.
Kyckling är tacksam mat. Ofta relativt billigt och kan varieras hur mycket som helst. Bröstfiléer blir det ganska sällan numera, då jag tycker att lår och ben är så mycket saftigare och godare. Dessutom är jag expert på att gnaga ben!

Idag blir det Asien-inspirerat igen:
Ingefära (mald), sumak, chili, paprika, samt salt och peppar förstås på klubborna.
Nudlarna får sällskap med en wok-blandning jag hittade i frysen (eventuellt förstärkt med hyvlad morot och böngroddar), ostronsås och en stark chilisås. Eller kanske rent av en blandning av chilisåser.

Jag är ju väldigt förtjust i dessa såser: www.casapermanto.com/index.php. Vi har orange och grön i huset. Den starka (orange) är riktigt het och god, den gröna har en rundare smak, inte alls lika "tuff" för ovana smaklökar.

Funderar även på att odla egen chili i år. Det bör kunna gå fint om man sår inomhus nu i februari/mars och sätter ut plantorna vid söderväggen som kan bli lika het som chilisåsen, för att inte säga Helvetet.


Nu ska jag läsa bok.
Ha en fin dag i snöyran!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar