Powered By Blogger

fredag 28 februari 2014

Fiskfredag.

Äntligen blir det riktig matlagning igen!

Jag gjorde många, små pannkakor igår och det blev många över. Funderar på att göra crepes till efterrätt idag av några och en förrätt i morgon av resten.

Det blir ju som sagt fisk till middag och är det nån gång jag blir sugen på efterrätt är det då.
Fisk är så lättsmält och mättar inte lika länge som kött. Varför är portionerna av fisk ännu mindre än kött, när man äter "ute" då?
Hemma kan man ju reglera storlekarna på fisken, så att man står sig längre, men märkligt nog blir i alla fall jag sugen på nåt sött efter ett tag ändå.

Det finns numera en massa förpackningar med lax och annat i portionsbitar i affärerna. Jag köper dem sällan, för de är dyra och en bit per person räcker inte. Två blir en aning för mycket. Bättre då att köpa hos fiskhandlaren, så man får så stor bit att man blir mätt och dessutom är fisken färsk.
Tyvärr har fisk blivit väldigt dyrt på sistone, men det har å andra sidan köttet blivit med.

Jag är förtjust i grönsaker och rotfrukter, men inte så duktig på att skapa hela måltider med bara sånt innehåll. Ännu...
Har planer på att ha en vegetarisk dag i veckan, så småningom. Sopp-dagen kanske ska bli föregångaren, till att börja med.
Spenatsoppa är ju så gott och snart kan jag plocka nässlor, om inte våren kommer av sig totalt, förstås.
Strikt vegetarisk kommer jag aldrig bli, för jag vill gärna ha ägghalvor till nämnda soppor.
Löksoppa är gott, gärna gratinerad. Ärtsoppa är mums, både den gula och den gröna.

Ojoj, nu blev jag väldigt hungrig. En macka med köttfärslimpa får det bli, så jag klarar mig till middagen!

Frukost är jag dålig på att äta nämligen, så jag äter hellre lite stadigare frukost/lunch framåt 11 och behöver inget mer förrän middagen, när mannen kommit hem. När jag jobbar äter jag förstås mer förnuftigt och utspritt över dagen, men för tillfället gör jag såhär.

Dagens fisk kommer att paneras i panko (om det finns tillräckligt mycket kvar av den) och serveras med ris och en musselsås. Givetvis kommer det att vara både grädde, vin och sherry i såsen! Mmmm, det ska bli så gott!

Ha en fin dag och en härlig start på helgen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar