Powered By Blogger

torsdag 27 februari 2014

Hej, vad det var livat på Af!

Näe, inte alls, faktiskt... Det var lugnt och nästan inga andra än jag där.
Dessutom funkade kölappsapparaten! Kan det ha varit därför?

Eftersom jag ändå var ute och körde min lilla pärla, passade jag på att handla lite. Första gången sen förra veckan. Det har varit rester hela veckan lång ju.
Så ock idag. Ärtsoppan (den slökokta från förra veckan) ska värmas och jag ska göra pannkakor, minsann!
Det vill mannen så gärna ha, därför jag fick köpa lite sylt att ha till.

När jag var liten tyckte jag pannkakor var jättegott; med socker på. Kan inte tänka mig att äta det nu. Men en pannkaka med blåbärssylt eller helst björnbärssylt, går ner en eller ett par gånger om året.
Det tog tid innan jag lärde mig steka pannkakor. Hade inte tålamod att vänta tills smeten stelnat tillräckligt för att vända dem. Fast enligt den ömma modern berodde det på att jag inte hade tillräcklig het panna. Antagligen var jag rädd att bränna dem, så jag hade inte full sprutt på spisen.
Eller så hade jag fel stekpanna, för de blev aldrig jämna. Mest troligt, en kombination av detta.

Plättlaggen var jag däremot kompis med. En rejäl, väl instekt tingest från den första lägenheten. Då gick det snabbt och lätt!
Jag stekte till och med plättar till en av sönernas födelsedagskalas för alla klasskompisarna. Jag fick visserligen börja i god tid innan de kom hem efter förskolan, men oj vad de åt! Tredubbel sats hade jag vispat ihop och innan de saktade farten och mättnaden äntligen kom, var jag beredd på att göra en sats till.

I morgon ser jag fram mot lite mer "seriös" matlagning, samtidigt som jag är väldigt glad åt att ha fått mer plats i frysen.
Jag kan avslöja så mycket som att det blir fisk. Det är jag en fena på, om jag får säga det själv.

Ha det så fint i vårsolen och som vanligt, var rädd om dig och andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar