Powered By Blogger

torsdag 20 mars 2014

Torsdag utan ärter och fläsk. #Blogg100

020.
Jag hoppar över ärtsoppan idag. Vi åt ju fisksoppa igår. Onsdagar har blivit lite av en soppdag på sistone. Fredag har blivit fiskdag. Känner att det blir lite förutsägbart. Men måste det vara tråkigt?

Förutsägbart är tryggt. Jag är ett trygghetsfreak. Men om det blir för uppenbart förutsägbart blir jag uttråkad och grinig. Lagom är bäst!
När jag var yngre och barnen var små, kunde jag bli irriterad när saker och ting skulle ändras i sista minuten. Det berodde förstås på att ett av barnen behövde lite tid på sig att bearbeta tanken på att lämna sin trygghetszon. Men även för egen del. Jag ville veta i god tid vad som skulle hända.

Med åren har jag lärt mig att hantera det. Det var ett tag väldigt nödvändigt att bli extremt flexibel och nu anser jag mig vara det, fast på rätt sätt. Att vara för följsam och acceptera andras nycker är inte hälsosamt. Varken för en själv eller andra.
Jag känner efter om jag kan och vill. Det tog ett tag att lära sig det. Jag fick god hjälp av "de 3 doktorerna A". En av dem var proffs.
Han ställde frågan; "vem är viktigast i ditt liv?".
Jag svarade fel.

Gör om, gör rätt!
En av ovan nämnda doktorer A lever jag med numera. Han kom in på slutet av min "process" och stöttar mig helhjärtat i allt. -Vad vill du?, -vad tycker du?, -hur mår du?, är inte ovanliga frågor från honom.
Det händer fortfarande att jag blir en smula förvånad, men har insett att det faktiskt finns människor som tycker att jag, mina åsikter och känslor är värdefulla.

Skippar alltså ärtsoppa idag och gör spaghetti och köttfärssås, bara för att jag tycker att det är så himla gott!
Samma rotfrukter som i soppan igår, men för att inte bli förutsägbar i onödan kommer jag att krydda danskt, efter tips från en matgruppsmedlem...

Ha en fin dag och ta hand om dig själv och dina medmänniskor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar