Powered By Blogger

torsdag 17 april 2014

Ändrade planer. #Blogg100

048.
Tänkte stå upp tidigt idag, men jag ångrade mig och låg kvar i sängen med olästa tidningar som sällskap. Det blåser halv storm ute låter det som och jag har egentligen inte bråttom med "nåntingen".

Jag lyssnade noga på hur päronen pratar när vi sågs förra helgen och jodå; båda säger ingentingen och nåntingen, så det började tidigt och ränderna går tydligen aldrig ur. Varför skulle de? Dialekter och dialektala ordvariationer roar mig enormt, så jag borde värna min egen stil, även om den är en salig blandning.
Jag har några vänner som skriver till varann på bohuslänska. Det är jätteroligt att läsa, men jag är inte alls bra på det själv. Talar inte den dialekten särskilt bra heller, för den delen. Det skyller jag som vanligt på mamma, som är från Norrköööping.
När jag jobbade på Damfriseringen som tonåring, frågade alltid badgäst-tanterna var jag kom ifrån, för jag lät väl inte inhemsk. Nån äkta Bovallit räknas jag inte heller som, eftersom varken mor eller far är det.
Såna saker tar eoner. Eller åtminstone 3-4 generationer.

En annan plan som gick i stöpet var att åka norrut idag igen, men det känns som att det mest kostar onödiga pengar och tid, till liten eller ingen nytta. Jag försökte nämligen att locka med mig sonen till Dalen, men han vill vara hemma alla påsklediga dagarna och det får jag respektera. Vi åker upp nästa helg istället och träffar nära och kära.

Planen för dagen är att städa (kanske) och handla det sista inför helgen. Mannen slutar tidigt, som de flesta andra och det är roligare att handla ihop, så jag väntar in honom. Snabba och effektiva är vi med. Det gäller bara att ha inställningen att inte stressa, då går det som smort!

Påskmiddagen är planerad och kommer inte att ändras. Lammstek blir det, fast med lite annorlunda tillbehör. Jag tänker inte avslöja vilka än... Förrätt, varmrätt och även efterrätt minsann, bjuder vi skönaste vännen, som vi kan kalla Kluran, på.
De som känner mig väl, vet att efterrätt inte är min paradrätt. Ibland kan dock även jag tycka att det är gott med något sött efter maten. Vad det blir avslöjas i en blogg nära dig, när tiden är inne.

Nu är det hög tid för frukost. Kokt ägg med kaviar och nässelbulle med ost på.
Till middag blir det hemgravad lax och stuvad potatis enligt matlistan och jag ändrar inte den planen heller.

Ha en fin dag, var rädd om dig i blåsten och håll hårt i kvasten!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar