Powered By Blogger

lördag 19 april 2014

Härliga lördag! #Blogg100

050.
Att det är påskafton lägger jag ingen större vikt vid. Det var länge sen jag firade traditionell påsk, med all mat, (som ändå är densamma som på julbordet) påskägg och påskefyr.
Mannen har inte heller någon önskan om det, så det passar alldeles utmärkt! Vi är löjligt lika varann ibland.
Ibland, förresten? Nästan jämt är nog närmare sanningen.
Det är i princip bara politiskt vi står oenade. Fast det spelar ingen roll, för politik intresserar oss inte nämnvärt. Vi har samma åsikter i de flesta etiska, moraliska och humana frågorna och det är det viktigaste.

Det som är det bästa med påsken numera, är att det är många lediga dagar. Man har tid att umgås med många olika människor under flera dagar, så man slipper bli stressad och dessutom ha tid för sig själv. Så känner i alla fall jag.
Jag tycker det är roligt att ha gäster och att få vara gäst, om det inte blir ett "måste" för att det förväntas av mig. Det verkar vara så för många. Man ska hit och dit för så har det alltid varit, liksom.

Jag erkänner att jag i ett fall blir lite störd, när det inte blir som det "alltid" har varit och det är julafton. Så gammal jag är, vill jag ändå fira jul med mamma och pappa, hemma hos dem. Alla andra dagar kan ändras utan problem. När barnen var små var det annorlunda. Det var nog tryggheten i att ha fasta rutiner, som spelade stor roll då.

Dagen ska tillbringas med mannen, Kluran och herr Olsson. Det ser jag väldigt mycket fram emot för trevligare människor får man leta efter!
Eftersom vädret är riktigt härligt idag, bad den ena gästen om att få komma tidigare än vi sagt och det var ju en synnerligen god idé!
Sitta på uteplatsen i solen i trevligt samspråk, med en drink eller något annat gott i glaset, medan lammsteken sköter sig själv i ugnen, det är lyx!

Förrätten blir den fläder/gin-gravade laxen i sällskap med avokado, wasabikräm och gari (inlagd ingefära).
Lammet serveras med rostad potatissallad med rädisor, sparris, salladslök och bladspenat, samt en kronärtskockskräm.
Till efterrätt blir det en flädersorbet med färska bär och frukt.

Jodå, det blir en skön dag, detta! Jag ska bara...

Ha en härlig dag, vem du än väljer att tillbringa den med.

PS. Glad påsk!




Det blev riktigt gott!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar