Powered By Blogger

tisdag 8 april 2014

Nässelfeber och regn. #Blogg100

039.
Det går inte ihop, för mig.
Jag har bestämt mig för nässelsoppa idag, därav febern. Regnet motarbetar mina ekonomiska ambitioner.
Avskyr regn. Jag gillar inte ens att duscha.

Missförstå mig rätt nu. Jag är ingen snusktant som inte tvättar sig, men känslan när man stänger av vattnet efter en dusch, den är lika obehaglig som att tillbringa tid i kallt regn. Man fryser!
-Duscha varmare, säger en del. Nja, då fryser jag ju ännu mer när skillnaden i temperatur ökar mellan vatten och omgivande luft.
-Duscha längre, säger de då. Hallå? Hur lång tid tar det att bli ren? Är jag färdig på 6-7 minuter är det väl idiotiskt att stå kvar och slösa på varmvatten? På många sätt.
Dessutom förstår jag inte hur en längre dusch skulle göra mig varmare, när jag håller mig till svalare vatten än de flesta, dels på grund av ovanstående, dels för att det torkar ut huden. Jag är en torris, som inte gillar att smörja in sig med krämer efteråt, för då fryser jag ju ännu mer.
Om jag skulle duscha varmare och längre blir resultatet att jag svettas och då är arbetet ogjort och dessutom synnerligen oekonomiskt.

Det är mycket med ekonomin nu. Jag tänker mer på den än jag varit medveten om, tror jag.
Vatten är en sak. När jag bodde i "lilla Norge"; i stugan utan rinnande vatten, blev jag väldigt sparsam. Det var tungt att fylla dunken som låg på diskbänken och vars innehåll användes till pulverkaffet på morgonen samt att koka ägg i och det vattnet användes i sin tur till disken. Inte för att det blev så mycket disk, för jag åt på tidningspapper!
Iskallt var det i källaren hos hyrestanten, där jag duschade, så det gick vansinnigt fort.

Att göra matlista och passa på att handla extrapriserna är en annan sak. Jag är av den fasta övertygelsen att "kort-datum-varorna" ska hämtas hem i möjligaste mån. För "bäst-före-datum" är precis vad det betyder och är alldeles utmärkta, i vissa fall flera veckor efter det.
Jag hörde ett annat uttryck nyligen för det jag kallar fyndkorgen, nämligen "fulkorgen" med kort-datum. Det är nästan lite sorgligt att höra, tycker jag. Man ska väl inte skämmas för att man tar vara på saker istället för att det ska slängas?

Jag tror minsann att regnet har slutat ösa ner nu, så det kanske är dags att ge sig ut på nässeljakt, innan nästa skur drabbar oss.

Ha en bra och fin dag och simma lugnt!


Dagens skörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar