Powered By Blogger

fredag 11 april 2014

Utan tvivel är svaret 42. #Blogg100

042.
Svaret på allt. "Liftarens guide till galaxen" är en vansinnigt rolig bok, som bör läsas av alla som anser sig ha åtminstone en gnutta humor.

Utan humor skulle jag förmodligen inte ha något förstånd kvar. En hel del som hänt genom åren hade kanske knäckt mig om jag inte kunnat bepansra mig med humorns hjälp.
Tage Danielsson sa "utan tvivel är man inte riktigt klok". Det är humor, det!

Jag har tvivlat på mig själv, andra personer och företeelser. Har jag blivit klokare för det? Både ock, tänker jag. Det är lämpligt att inte tvivla på sig själv, samtidigt som man tvivlar på någon annan. Då kommer man ingen vart.
Jag har tvivlat på min magkänsla och hamnat fel. Det har gett mig erfarenheter som gjort mig klokare i slutänden, men ack så dumt jag har betett mig under tiden. Mest mot mig själv, men andra har givetvis påverkats. Det känns tungt att tänka på det, så jag lämnar det genast.

Att tvivla på "experter" och deras utlåtanden är nyttigt. Annars hade ett av mina barn inte klarat sig på egen hand nu.
När jag ifrågasatte en lärares kunskap om barn, fick jag sänkt betyg. Trots alla, eller nästan alla rätt på provet. Jag insåg risken med att opponera mig, men hon hade så fel att jag inte kunde hålla tyst.

Jag tror alla om gott, tills de överbevisat mig om motsatsen. Det har varit en "brist" hos mig; att alltid hålla på den som alla andra tycker beter sig korkat. Jag vill inte tro att en person verkligen är så dum som alla säger. Har kommit med ursäkter och förklaringar för att släta över en annan persons dåliga uppträdande, vilket givetvis har spätt på beteendet och drabbat mig än mer. Är det klokt? Nej, absolut inte. Men jag har slutat med det nu. Det tog ett tag innan jag insåg att jag inte hjälpte någon på det viset, allra minst mig själv.

Samtidigt har jag många gånger hållit på den som varit mobbad och själv hamnat utanför, men det kändes rätt att inte vara en mobbare, så det fick jag ta. I de lägena tvivlade jag inte, det är jag stolt över.

Idag är det fredag och som jag nämnde igår ska jag bli bjuden på lunch och middag.
Till slut händer det, nämligen... Livet tar en ny vändning och i ens väg kommer någon, som vill skämma bort en. På sanning och utan krav.

Ha en härlig dag och ta hand om varann!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar