Powered By Blogger

tisdag 20 maj 2014

Alla vill ha mig! #Blogg100

081.
Stocksovning i natt igen, det måste vara nåt rekord?
Fast en liten stund drömde jag, då sover man i och för sig inte som en stock.
Jag drömde att vår stora Compiz-katt hade tagit sig upp till sovrummet och satt och "pratade" väldigt uppfordrande med oss. Vet inte vad han ville, men han tyngde ner sängen alldeles oerhört och var högljudd som bara den.
Han är ju vanligtvis ganska tyst av sig, utom när han snarkar, och brukar sova länge om morgnarna, så jag förstår inte vad denna dröm kan betyda.

Jag ska till TRR idag igen och få lite mer tips och tricks.
Vilken tur att jag fått ett tvåveckors prova-på-kort av Västtrafik, såsom nyinflyttad! 50 kronor för att ta sig till stan och hem igen är mycket pengar när man inte har så mycket i a-kassa.

Det har kommit en massa välkomsterbjudanden till mig, sedan jag folkbokfördes i Mölndal. "Alla" vårdcentraler vill ha mig, liksom tandläkarna. Dem kastar jag, för jag har redan doktor Safari och när jag repat tillräckligt mycket mod ska jag gå till mannens tandläkare. Det är så länge sen jag var hos tandläkare att jag skäms. Dessutom tar de så mycket betalt, bara för att man ska öppna munnen.

Jag kanske kan betalt om jag ställer upp som avskräckande exempel? "Så här kan det se ut när man inte besöker sin tandläkare regelbundet, beställ tid hos Tandläkare NN".
Anledningen till att det inte blivit av på länge, är dels alla dessa flyttar de senaste åren och dels min tandläkarskräck, förstås.
Jag får inga kallelser och då "glömmer" jag bort den lilla detaljen att skaffa mig en "hus-tandläkare".
Behöver dessutom en snäll och förstående tandis, som är lätt på handen och har stort tålamod. Det tar tid att leta rätt på en sån, det förstår du ju, och rätt som det är har man flyttat igen...

Allra helst skulle jag vara sövd, när han eller hon gör sitt jobb, finns den möjligheten? Å andra sidan får jag panik av narkosmasken, så det är väl inget alternativ då...
Jag blev nämligen tvångssövd som liten flicka och det var så otäckt att när jag erbjöds lustgas vid första förlossningen, blev det nobben så fort jag kände lukten av masken.

Jag tycker inte om att ha något i eller på ansiktet; varken hår, ögonbindel eller munskydd. Hade aldrig funkat som cowboy, tågrånare eller beduin till exempel.
Det enda jag tolererar är glasögon, men det är ju snarast en överlevnadsinstinkt, jag är blind som en mullvad utan dem.
Hade självklart föredragit linser, men mina allergier gör att jag inte klarar av dem under en hel dag, framförallt så här års.

När jag tänker efter är det inte mycket på denna kroppen som är som det ska. Mullig, myopisk, astigmatisk, allergisk, astmatisk och snart kanske även klimakterisk. Hujedamej!

Varför ingår inte tandläkar- och optikertjänster i högkostnadsskyddet? Såvitt jag vet sitter mina tänder i munnen som är en del av huvudet, vilket också härbärgerar mina ögon. Stockdumt!

Efter detta konstaterande av kroppsligt förfall, kommer jag att trösta mig med frukost först och främst och sedan ikväll, spaghetti och köttfärssås med mycket riven parmesan...

Ha en fin dag, se med klara ögon på din omgivning och slarva inte med tandborsten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar