Powered By Blogger

torsdag 1 maj 2014

Jag vill ut! #Blogg100

062.
Även om det blåser kallt. Jag hade hoppats på ett rejält regn inatt, så att denna dagen kunde få bli en utedag. Tji, fick jag!
Utan alla mediciner hade det varit svårt att ens ta sig ut till affärerna och uträtta nödvändiga ärenden, så jag är tacksam för att jag kan och vet vilka som hjälper.

Jag får väl hålla mig inomhus och utföra ett visst mått av städning, istället. Utomordentligt tråkigt, men nödvändigt. Dammråttorna kan utgöra ett hot mot hälsan om de växer sig större. Om inte annat blir jag utskämd om någon får för sig att titta in hos oss.

Utvärderingen av natten som gick; med nya kuddar under huvudena: Min nacke och axel mår bättre.
Tystare blev det inte. Fast jag tror mannen behöver lite tid att vänja sig vid sin kudde. Den hamnade lite fel, vilket resulterade i tidvis ljudliga ut- och inandningar. Nåja, tiden får utvisa om min teori var helt felaktig.

Mannen skaffade en pryl till ljudanläggningen så att vi nu utan problem kan lyssna på alla vinylskivorna som han har. Känslan av att dra ut skivan ur ett konvolut; raspet och knastret i högtalarna får en att bli väldigt mycket yngre, på nåt vis.

Hur utfodring sker idag är osäkert. Eller ja, det är i skrivande stund inte helt bestämt vad som ska tillagas.
Lite räkor sparade vi igår och det kan ju bli en utmärkt förrätt ihop med avokado, till exempel så här:


Det ligger en bit tjocka revben i kylen. Funderar på att koka upp den i en god buljong och grilla.
Tyvärr inte utomhus, då den beställda grillen inte levererats ännu.

Ja här är resultatet!


Tjocka revben, förkokta i en buljong med det man gillar. Jag hade lite mer än 1 liter vatten, två tärningar köttbuljong och ½ lamm. Mammas torkade chili, 1 rejäl nypa chimichurri, 1 lagerblad, mycket svartpeppar, stjälkar av ramslö. en liten lök i grova bitar, en morot i skivor, en bit palsternacka i stora bitar. Koka upp lagen/buljongen, låt gå ½ timme. Lägg i revbenet i en hel bit i buljongen. Koka upp och ställ åt sidan. Grilla på spjällen, ev. delade med lite extra salt, peppar och chili och njut!

Illa dåligt uttänkt av K-rauta att inte ha fler grillar på lager, under en kampanj och dessutom en medlemsdag för tre veckor sedan! Ännu sämre att det tar så lång tid att få hem en ny. Utvisning på det?
I dessa tider, när "alla" köper gasolgrillar, tycker jag ju att en eller två kolgrillar borde finnas i utbudet.

En annan sak jag ska försöka reda ut, är hur jag ska inbjuda in ett större antal gäster, till 100-årskalaset i sommar. Att räkna ut hur mycket mat och dryck som kan gå åt, är en spännande uppgift med. Utgår ifrån ett knytkalas-koncept i viss mån, så att utsocknes gäster slipper frakta mat, åtminstone.
Utan tvivel återkommer jag med funderingar om detta och hur vi ska lyckas härbärgera gästerna, i framtida inlägg.

Nu är det hög tid att utföra dagens sysslor, så jag önskar dig en skön dag ute i majsolens sken om du har det, vill säga. Var rädd om dig och dina medmänniskor!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar