Powered By Blogger

lördag 17 maj 2014

Överraskad och rödögd. #Blogg100

078.
Ibland blir man verkligen tagen på sängen.
Nyaste barnbarnet skulle döpas idag, samtidigt med sin kusin som bara är några dagar yngre. Det är ju ett väldigt praktiskt arrangemang.
Jag tyckte kanske att min dotter var lite "överklädd" för ett dop, men anade inte stora ugglor i mossen, förrän faddrarna; tillika andra dopbarnets föräldrar hade båda bebisarna i sina famnar och prästen Peo gick fram och viskade något till dottern, varpå hon resolut överlämnade storebror till farmor i bänken bakom.

Ja, sen gick de fram hand i hand och inte ett öga var torrt när vi insåg att nu händer det!
Inte så konstigt efter 10 år tillsammans, kan tyckas, men alla utom fadderparet var totalt ovetande.
Bra jobbat Emma och Olof!

Prästen gav brudparet tre ord på vägen; Tack, Hjälp och Förlåt. 
De orden är viktiga i alla förhållanden, oavsett om det handlar om vänskap eller släktskap. Missförstånd och feltolkningar av situationer och händelseförlopp händer så lätt.
Jag skulle vilja tillägga några saker till Peos kloka ord; nämligen frågan "Vad menar du?" eller varför inte "Jag kan inte läsa dina tankar, berätta" och fyll i med; vad tänker du?, hur mår du?, vad vill du?

Kommunikation krävs i alla förhållanden. Blir det tyst, blir det otäckt..
Det kan vara svårt att ställa frågor, utan att låta kritisk om man är i affekt, vilket får partnern att gå i försvarsställning och sen är grälet igång. 
Känner någon igen det? Skulle tro det, ja... 
Jag tror att våra ungdomar kommer att prata med varandra, för att lösa vardagliga problem på bästa sätt. De är mer jämlika nu för tiden och tänker inte i gamla, traditionella banor.
De har ju varit ihop så länge redan, byggt hus och skaffat barn, klart de har haft meningsskiljaktigheter, men de har löst dem under tidens gång.

Jag är glad för att jag fick vara med om allt detta idag och tackar Linnea och Lars för hela upplevelsen, samt alla andra som gjorde dagen så lyckad!

Grillen är invigd och vi har landat i soffan, för att kontemplera och smälta saker och ting.
Jag önskar dig en fin kväll och en god natts sömn, när det blir dags!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar