Powered By Blogger

söndag 25 maj 2014

Prat i kvadrat och gemytlig tystnad. #Blogg100

086.
En riktigt trevlig kväll blev det igår. Klurans skratt när hon tittade igenom boken "Svenska dansband" är obetalbart! Önskar jag hade filmat istället för fotograferat henne...

Av någon outgrundlig anledning hamnade mannen och jag i en politisk diskussion lite senare. Jag är chockad!
Jag har aldrig gillat att diskutera politik, för att folk oftast blir arga och påstridiga. Det är min bestämda uppfattning och erfarenhet. Mannen är dock en sansad och klok människa, så trots att vi står på olika planhalvor blir det inte otäckt att säga att man inte håller med.

Annars är vi så lika att det nästan är löjligt. Det skulle kunna innebära att det blir tråkigt och förutsägbart, men så är faktiskt inte fallet. Det beror säkert på att vi är lite galna och barnsliga, båda två. Mest mannen, förstås... Jag skulle aldrig drömma om att driva med honom, retas eller kittla honom. Säger han något annat åberopar jag tillfällig sinnesförvirring.

Vad är viktigt i ett förhållande? Jag skulle säga humor, respekt och omtanke, utan tvekan.
Kommunikation, förstås. Blir det tyst, är det fara å färde.
Givetvis finns det olika sorters tystnad. Jag menar inte att man måste prata jämt, för pratandets skull. Att kunna sitta i varsitt soffhörn med sina egna tankar utan att det känns obekvämt är guld värt.

Vi är tillräckligt mycket ensamvargar, både jag och mannen, för att behöva ha det så ibland. Egen tid, utan att någon känner sig negligerad. Vi vet när det är dags att fråga om det är något som är på tok. Jag är osäker på om det är åldern, erfarenheterna eller något annat som är det avgörande. Antagligen en kombination av en massa saker, samt magkänslan.

Humor och skratt är allvarligt talat oerhört viktiga saker. Att kunna se på sig själv med humor och kunna skratta åt sig själv, när man gjort bort sig. Att kunna skratta med sin partner är absolut nödvändigt, tror jag.
Om  man kan hitta tillfällen att skratta tillsammans, mitt i eländen och sorger tror jag man kan lösa problemen lättare och läka snabbare.

Idag blir det pastasallad med rester från grillen. Köttet som blev över, alltså... Det blir lätt och enkelt, vilket
passar utmärkt då vi får besök om en stund och sedan åker vi till svärmor med en rabarberplanta.

Ha en fin dag och har du inte röstat än, är det hög tid nu! Ha en fin dag och grattis till alla mödrar därute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar