Powered By Blogger

fredag 2 maj 2014

Vinyl och nattsudd. #Blogg100

063.
Mannen hämtade hem en mackapär som krävs för att kunna höra på riktiga skivor. Såna där 33-varvare, om någon minns dem? Vi lyssnade på en mycket liten del av den samling vinylskivor som han har samlat på sig under åren. Jag har inga kvar i min ägo av olika anledningar, men hittade flera roliga och bra, vilket resulterade i ett musikfrosseri halva natten. Ja, vi dansade en del med, så det var både nytta och nöje.

Lite trötta idag, men det var det värt. Hade lite problem att vakna tillräckligt för att kolla om sonen var uppe och igång för att jobba idag; han fick ingen ledig klämdag, nämligen. Det var han och jag somnade om. Hoppas han inte läser detta, då kanske jag får höra att jag är en dålig förebild och en usel mor...

Otroligt nog tänkte jag till innan läggdags och tog fram en påse med lammkött ur frysen. Rester av påskmiddagen. Det kommer att bli en ragu på nåt vis av detta. Kanske med potatis-rosor till?
En ny fb- och matgruppsvän påminde om dessa vackra tillbehör. Lite pilliga att göra, men när den andra maten är lättgjord kan man ju lägga lite möda på det.

Man skivar alltså potatisen mycket tunt och klär oljade muffinsformar med skivorna i "stående" lager så att det liknar rosor. Lite salt och peppar och om man vill, kan man strö lite riven ost på dem.
Bakas i ugn ca 40 minuter i 150 graders värme.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra idag. Städade ju igår och det får räcka för ett tag. Det blir nog bokläsning och slappande. Irriterar mig omåttligt på att jag inte kan sätta mig ute och läsa.
Läste i GP att de höga pollenhalterna kommer att hålla i sig ett bra tag till. Med gräs som ytterligare grädde på moset. Blä...

Det känns som om det är söndag idag. Så härligt att det bara är fredag!
Jag skulle så väldans gärna få lite regn inatt, så att luften rensas upp och jag och alla andra allergiker kan vara utomhus och njuta av solen. Det är väl inte att begära för mycket?

Ha det gott därute, du som kan och ta vara på solen och dig själv!
Glöm heller inte bort att vara rädd om nära och kära.

Jag hoppade över potatisrosorna. En annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar