Powered By Blogger

torsdag 12 juni 2014

Isterband och kattjakt. #bloggswe

Jämrans kattskrälle! Compiz kom inte in igår kväll och du vet vid detta laget, hur orolig hans husse blir då.
Inte fanns han på utsidan när mannen vaknade väldigt tidigt i morse heller. Skallgång och oroligt vankande, tills dess han var tvungen att åka till jobbet. Jodå, jag blev också orolig, för katten brukar inte försvinna så långt eller länge, därför gick jag upp tidigare än jag brukar.

Jag flyttade bilen och öppnade garaget; ingen katt där, fast det visste vi redan. Tror vi, i alla fall. Gick en runda nere vid bäcken, samma resultat. Spanade på grannarna, för att be dem öppna sina garage och förråd, så fort de visade sig. Dörrarna här stod vidöppna på både fram- och baksida.

Mayzan kommer glatt hojtande med mus i munnen. Jag kastar ut den på baksidan huset. Några minuter senare dyker Compiz upp vid ytterdörren och jamar uppfordrande; syster Yster luktar på honom och sopar sedan till honom, vilket gör att han tänker ta sin tillflykt till det öppna garaget, men då hojtar jag till så han sneddar runt hörnet istället.

Kommer in från altansidan, vi gosar lite (jag känner och klämmer efter skador) och han går ut i köket, luktar på maten (!), struntar i sin medicin, vilken gömts i hamburgerköttet som han tycker så mycket om. Vad tusan?!
Han går ut igen, kommer snart tillbaka hojtande, med en fågel i munnen. Har åtminstone den goda smaken att inte ta in den till mig, utan äter nogsamt upp den, samtidigt som han pratar. Ohyfsat...

Nåja, han tog sin medicin till efterrätt, så nu är ordningen återställd och jag kan äta frukost i lugn och ro.
Idag ska jag åka in till stan och träffa min rådgivare på TRR. Ser inte fram emot bussresan, men hon är en positiv människa och full av bra energi, så det blir ett bra avbräck från vardagsdramatiken här hemma.
Jag kanske till och med tar mig en glass, någonstans.

Mäster Olsson och Junior kommer tillbaka i eftermiddag och avböjer återigen middag. Hrmpf! De åkte utan att äta den goda fisk- och skaldjurssoppan jag gjorde till ett helt kompani igår. Vilken tur att jag börjar jobba snart, så matlådorna i frysen går åt igen. Jag har inte varit hemtjänst på länge nu, vilket jag är glad för å vännen Klurans vägnar, förstås! Men det betyder att frysen börjar bli full av färdiglagad mat igen.

Gotländska isterband ska vi äta till middag idag. Det kom nämligen ett paket i brevlådan igår, med en present från fina vännen Malin på Gotland. Jag har, som du kanske minns, varit lite skeptisk inställd till isterband.
Dock har Freij's Livs i Lyrestad fantastiskt goda, så nu är det upp till bevis! Vem vinner landskapsmatchen,
Västra Götaland eller Gotland? Spänningen är olidlig!

Äggmackor till frukost blev det så jag står mig länge. Compiz var synnerligen intresserad för kaviar gillar han.
Självklart fick han en liten klick. Jag är så glad att han kom hem, så jag kunde inte låta bli...

Ha en riktigt fin dag och var rädd om dig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar