Powered By Blogger

fredag 13 juni 2014

Matchresultat och rätt mycket annat. #bloggswe

Nu är ramverket klart och de första brädorna fastskruvade i etapp 1 av 3. Det tar sig, med andra ord. Vi jobbade hårt igår, och hade tur med vädret. Det kom bara några droppar regn. Lite otur hade vi när vi tänkte, så altanen blir lite större än planerat. Fast det gör ju inget. Det blir mer plats att dansa på bara.

Syrenen flyttades med hästkraft och har fått en egen pool. Jag ska gå ut och vattna den igen, så den tar sig. Blålera endast två decimeter under gräsnivån gör väl att den sugs fast, mer eller mindre. Runt syrenen har jag tänkt att ramslöken ska stå, som en vacker och användbar marktäckare. Hoppas den förökar sig snabbt, för den är ju så god och kan användas till mycket god mat.

Apropå mat, så meddelas resultatet av landskapsmatchen i isterband endast här och nu! *fanfar*
Oavgjort mellan Västra Götaland och Gotland med juryns motivering: Gotländska isterband har en mildare smak som passar ypperligt till middag kl 22 efter tungt kroppsarbete och svag magmun. De västgötska inmundigas med fördel vid 18-tiden, med upprätt soffhäng som efterrätt, på grund av en mer uttalad och angenäm röksmak. Stilpoäng utfärdas till Freij's Livs i Lyrestad för mer lättdiskad stekpanna efteråt.

Juryns bedömning kan ej överklagas. Vi är fullständigt eniga om att vi har gjort rätt. Det var dillstuvad potatis till, det blir en komplett maträtt.
Dagens rätt blir fisk. Mannen påpekade mycket riktigt att "det är ju fredag", så vi håller på traditionen. Jag ska med andra ord ut och leta rätt. Tonfisk är inte dumt. Rätt gott faktiskt och kan grillas.

Jag blev ju ganska grillad i solen häromdagen, den illröda färgen har dämpat sig nu. Har alltid varit den som inte ser särskilt brun ut vid jämförelse med andra, men om man tittar där bikinin sitter får jag mycket färg, trots allt. Mer än en gång har jag fått höra kommentarer som: "Har du solat bakom en sten?" Man vill ju inte visa den bleka skinkan för vem som helst, bara för att bevisa att de har fel.

Påpekade för fackpampen igår igen, att han gör fel i att inte uppdatera mig om läget, hurdant det än är. Han svarade på sånt sätt, som fick mig att misstänka att han ännu inte pratat med juristerna och att de "troligen skulle återuppta förhandlingen i morgon". Lite vagt, eller hur? Han skulle försöka hinna ringa mig, sa han med. Jag väntar väl ett tag till då... Ibland undrar jag om det är bra eller dåligt med lång stubin.

Det är i alla fall hög tid att sätta igång med dagens sysslor. Så jag fyller poolen, hämtar fisk och något gott att dricka till, bäddar rent, startar tvättmaskinen och funderar på tillbehör till fisken, medan stubinen sakta pyr.
Sedan ska jag sitta i solen en stund, dock utan att elda upp mig mer.

Ha en fin fredag och sköt om dig!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar