Powered By Blogger

onsdag 25 juni 2014

Skriva blogg och låt? #bloggswe

Jag har aldrig varit i Grästorp förrän idag. (Passerade en vacker golfbana på vägen och jag undrade när jag ska ta tag i den biten av mitt liv också.) Men nu är det gjort och det var ett annorlunda apotek. Med det menar jag att inredningen är kvar sen stenåldern, så den planogram-makaren kan inte ha det lätt där. Inte för den som ska fylla på i hyllorna heller, för de är väggfasta.

För några år sedan köpte jag en samlings-cd med Peter LeMarc. Det var efter att en fb-vän, som faktiskt också heter Peter, pratat så varmt om LeMarc. Jag pendlade långt och mycket då med och behövde något nytt att lyssna på. Ett sånt där erbjudande du vet, "2 för 99 kronor". Jag slog till och köpte fyra cd. Vilka de andra var tänker jag inte avslöja här...

Vilken artist är mer passande än Peter LeMarc, när man åker fram och tillbaka till Trollhättan varje dag, liksom? Jag blir mer och mer förtjust i musiken för var dag. Texterna är fantastiska, när man verkligen har tid att lyssna och det har man i bilen. Vissa är helt magiska och andra är lite mediokra, men då håller melodierna ändå intresset uppe. Vissa är så sorgliga att jag ibland hoppar över dem. Starka och berörande.

Jag skulle vilja skriva texter som lämpar sig för sång och spel, men det går åt skogen. Eller ja, i alla fall när jag försökte i min ungdom. Annars kunde ju mannen kunna tonsätta texterna, det hade väl varit den ultimata matchningen. Fast han kan göra låttexter själv, det vet jag för det har jag hört prov på. Lika bra jag låter honom ha hela ansvaret för melodimakandet i den här familjen. Han är väldigt mycket mer musikalisk än jag.

Idag får han dessutom hela ansvaret för middagen. Jag blir serverad marinerat och grillat kycklinglår, halloumi och sallad, samt en cf-röra. Fick en Campari när jag kom hem också; det har sina fördelar att jobba och komma hem sist, ibland.

Imorgon blir det en lång och tuffare dag än idag. Jag lovar inget nytt inlägg, men kanske ett litet, litet...
På fredag är det kort dag och jag har lovat mannen att fiska på hemvägen. Hämta hem fisk, på något sätt alltså. Jag väljer antagligen att hämta den från fiskaffären, för även om det är en del vatten på vägen, så betvivlar jag min fiskelycka i Göta Älv.

Ha en fin kväll, med eller utan foppoll, var rädd om dig och varann!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar