Powered By Blogger

måndag 9 juni 2014

Statistik och jubileum! #bloggswe

Det känns lite märkligt att inte börja inlägget med att sätta en siffra för vilket i ordningen det är.
Sammanlagt är det mitt 165:e sen jag startade och jag har fått över 10000 sidvisningar! Det fanns alltså ytterligare en anledning att öppna Cavan igår. Fast det visste jag inte då, även om jag såg att det var nära gränsen.

Som jag skrev i utvärderingstråden i "pepp-gruppen", för oss som antog utmaningen, har fokus glidit från mat till mer personliga reflektioner och tankar under tiden. Det har blivit så, för jag har bara satt mig ner och börjat skriva utan att ha en plan eller syfte.

Ibland har jag ondgjort mig över vissa beteenden och brister hos folk som jag haft med att göra på olika sätt.
Människor som jag haft mer eller mindre förtroende för, men som inte riktigt har levererat så som jag har förväntat mig. Och då har jag inte ens haft högt ställda förväntningar från början, det är jag för luttrad för...
Å andra sidan har jag gått på nitar för att jag varit för godtrogen och naiv i andra situationer.

Ibland har jag skrivit om händelser långt tillbaka i tiden. Det finns en hel del jag skulle kunna skriva om som kanske skulle uppröra en del; men för tillfället gör jag inte det, då jag valt att vara offentlig och jag vill inte hänga ut människor i onödan. En liten idé finns att starta en ny blogg, anonymt. Eller skriva en bok om mitt liv, så som det blivit.

Ord är viktiga för mig. Jag har alltid läst mycket, mamma har uppmuntrat och utmanat under hela min uppväxt. Böcker bar jag hem i högar från biblioteket, dit jag självklart styrde "fritt valt arbete" under högstadiet. En termin höll jag ut annorstädes, med en förhoppning att lära mig skriva på skrivmaskin. En ren plåga var det, för mina lillfingrar verkar jag inte kunna styra med viljan.
Korsord är absolut nödvändiga för mitt välbefinnande. Endast i yttersta nödfall tar jag hjälp av korsordslexikon eller uppslagsverk.

Tur att mannen är en riktig bokslukare. Av flera anledningar valde jag att skilja mig från min boksamling. Jag behöll bara de som har betytt mycket för mig, på olika sätt. Ångrar lite grann idag att jag sållade så hårt, men allt har en mening, det var dags att gå vidare på alla sätt. Dags att skaffa nya favoriter på alla plan.
Mannen har bra boksmak, så här finns det en hel del att grotta ner sig i.

Dessutom är han väldigt duktig på korsord, mannen. Nästan för bra... Ett korsord på elitnivå ska ju räcka en stund i alla fall. A-korsordet i Allers eller i Mästarkryss löser vi ibland på en halvtimme när vi lagt oss på kvällen. Vi kompletterar varann kunskapsmässigt. Också.

Idag blir det något med kyckling och bacon till middag. Tänkte jag skulle slippa åka och handla idag, så jag får inventera kyl och frys i jakten på grönsaker att blanda ner i såsen/röran. Troligen blir det ris till, men det kan bli pasta innan jag bestämt mig. Har ju hela dagen på mig innan mannen kommer hem.
Under tiden ska jag sätta mig ute i solen med en bok och ett korsord och bara vara...

Ha en fin dag, ta vara på dig och solen, om du kan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar