Powered By Blogger

tisdag 19 augusti 2014

Blåst brud och brutala lingon. #bloggswe

Katastrofmorgon som börjar med att jag fick ge mig ut och rädda paviljongen som blåst halvvägs till Botaniska idag. Tur för mig att det inte regnade samtidigt som jag brottades med myggnät, pluppar och väggstycken. Känner mig en aning urblåst nu. Under tiden jag svor över denna mindre roliga start på morgonen, slog det mig att jag glömt skicka in aktivitetsrapporten till Af för juli månad...

Min handledare är meddelad detta och hoppas att hon hör av sig snabbt, innan halsbrännan förpestar denna dag ännu mer. Fick en räkning från mitt fackförbund, som envisas med att man ska uppdatera sin status var tredje månad, för att medlemsavgiften ska bli rätt. Räcker det inte att man gör det när man fått en ny anställning? Det är inte mycket man får för medlemsavgiften inte, reducerad eller ej.

Tjata, fixa, trixa, "hota" och skälla, det verkar ha blivit mitt kall i livet. Gäller det inte mig själv så är det någon annan. Jag skickade in en insändare till Bohusläningen och Fria Tidningen igår, för att återigen uttrycka min besvikelse och ilska över neddragningarna inom omsorgen i Sotenäs kommun. Hoppas på snabb återkoppling där, annars får jag väl tjata igen. Usch, nu låter jag väldigt negativ märker jag.

En positiv sak är att jag har fått läslusten tillbaka. Det var tydligen så att jag väntade på rätt bok, bara. Den kom igår, Elisabet I. Jag gillar historia och det var svårt att lägga ifrån sig boken och släcka lampan igår, måste jag säga. Återvänder till den så snart jag fixat några måsten...

Det blir stekt fläsk med löksås till middag idag. Min löksås är vit och potatisen ska grovmosas i den på tallriken. Det finns både rårörda och brutala lingon för den som vill ha. De senare är en av presenterna från vännerna L och S. Det ska bli intressant att smaka! På burken står det "gott till vilt, grillat, paté mm" så det är kanske inte optimalt till stekt fläsk. Kryddorna är ingefära, chili och lime. Brutalt, som sagt.

Jag får väl ta mig i kragen och hänga tvätt och sen ge mig ut i blåsten efter lite ingredienser till middagen. Mjölken har surnat och så mycket lök finns det inte heller. Nog för att det räcker idag, men det blir ju en dag och en middag i morgon också. Utan lök blir den menlös. Med största sannolikhet blir det fisk i morgon, pasta på torsdag och fisk igen på fredag. Vissa traditioner är värda att hålla vid liv.

Ha en fin dag och blås inte bort!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar