Powered By Blogger

lördag 30 augusti 2014

Enkla, men värdefulla. #bloggswe

Vet du? Idag har varit en sån helt underbar dag, trots regn och sånt. Att vakna hemma, hämta tidning och kaffe till oss; efter att ha sovit som en prinsessa med Mayzan som en liten värmekudde i magtrakten är ovärderligt. Planen på svampjakt fick revideras en aning, men mannen och jag hittade tillräckligt för att göra en formidabel risotto till kycklingen och det finns kvar att frysa in...I morgon ger vi oss ut igen, man kan inte ha för mycket svamp i frysen.

Djungelboken, du har väl inte glömt?
Det behövs inte så mycket för att man ska känna sig tillfreds och ha det bra. Eller är det bara jag som känner mig nöjd med livet? Jag saknar ett jobb och en inkomst, ja det gnager mig, men jag har min familj, mina barn och min man. Jag har tur som har allt detta och kan finnas till för dem som behöver min hjälp.

Det finns dock gränser för hur mycket jag hjälper till. När någon jag känner och har eller haft, en känslomässig relation till ber om min hjälp, så har jag svårt att säga nej. Numera har jag lite lättare för att säga nej, när jag inte egentligen vill. En lillfinger kan jag ge, men tänker inte låta någon tugga i sig hela armen, eller mitt välbefinnande, hur synd det än kan tyckas vara om personen ifråga...

Mannen och jag diskuterar hur mycket jag kan göra, utan att riskera min psykiska hälsa och jag är så glad och tacksam över hans förståelse och insikter. Har jag sagt att jag har världens bäste man?
Idag har vi varit gifta en månad och det är värt att fira, tycker jag!


Jag tror vi ska ha lite glass också. Ska se vad jag hittar. Sen är det bara "Smaug" som gäller. Älskar J.J.R. Tolkiens sagor. Äntligen har jag en man som är lika förtjust som jag vid min sida!

Ha en härlig lördag och var rädd om dig själv och dina nära och kära!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar