Powered By Blogger

måndag 11 augusti 2014

Hänt i veckan. #bloggswe

Över en vecka sen jag skrev ett inlägg, men jag har prioriterat annat, kan man väl säga.
Till exempel, en liten sightseeing i närmsta omgivningen på tisdagen förra veckan. Vi besökte stadens 80-talsutställning i Kvarnbyn och oooade och aaahade med skräckblandad förtjusning över svunna tider.
Jag fick utforska delar av min nya hemstad och den är vacker, samt lite vild stundtals.




På onsdagen åkte vi till Falkenberg och tog den gamla vägen dit. E6:an är bra ibland, men man missar mycket sevärt på vägen. Kustvägen är så mycket trevligare och krokigare. Målet för dagen var Laxbutiken och det var sannerligen en fullträff för oss semester- och smekmånadsfirare! Buffén gick inte av för hackor och vi behövde inte äta mer den dagen.

Ett "spontant" kalas för en vän väntade i Slottsskogen på kvällen och picknick var utlyst. Utflyktskorgen var ganska lätt, som du förstår. Lite vin och några burkar öl räckte gott. Unga och gamla samlades och hade trevligt i all enkelhet, precis som vårt bröllop, faktiskt. Barnen hade kul och fick gå på promenad med en annan väns hund, vilket gick hem i många läger, såvitt jag kan bedöma det.


På torsdag kom min bästa L med tåget och jag sprang i slow motion mot henne på perrongen; vilket hon påstod såg väldigt vackert ut, men ibland tror jag hon tullar lite på sanningen. I alla fall blev hon glad på sanning, när jag föreslog ett besök på El Bastardo, som har jättefina retro-kläder. Faktum är att hon hoppade jämfota och skrek JAAAA! Cafébesök i Haga är inte heller dumt...

Fredagen inleddes med softande och packande i en skön röra. Mannen och jag skulle på kräftskiva på Malmön så vi släppte först av L där hon trivs allra bäst. Hade tur med färjan och installerade oss på Panget.
För att bli insläppt i sjöbo'n där vi skulle sörpla kräftor och annat hela natten, var vi tvungna att ha huvudbonad. Vi kände lätt igen andra inbjudna på vägen dit. Rysk pälsmössa är ovanligt, till och med vintertid på Malmön. Själva körde vi cowboy-stuket, med rutiga skjortor och allt. Bara bootsen som fattades...

Framåt natten blir det som det alltid blir, när man har kalas. Det blir underhållning av något slag. Vi hade tur som fick bra tolkare av Magnus Lindberg, med flera artister.

De var inte så luddiga som man kan tro...
Så många nya trevliga människor jag fick förmånen att träffa den kvällen! Någon hade tydligen läst min blogg och visste mer om mig än jag väntat mig. Fast jag blev ju glatt överraskad, förstås!
Några hade jag träffat innan och det var så roligt att vara en del i gemenskapen, väldigt otvungen och varm. Vissa hugger lika snabbt som jag, men utan att vara elaka. Rått men hjärtligt, precis min smak!

På lördagen missade vi frukosten på Panget. Förstår inte varför, för vi la oss ju tidigt. Klockan fyra, ungefär.
Nåväl, Konsum hade grillade kycklingklubbor, bröd (väl torrt), ost och tomater, som vi tog med oss till Draget och avnjöt på picknickfilten. Det blåste friskt, men vi satt därute och bara var. Helt underbart!

Även om Malmön inte ligger särskilt långt från min hemort, så har jag inte varit där många gånger. När vinden friskade i, körde vi ner till själva samhället och hittade en minigolfbana. Vi hade dittills inte spelat bangolf tillsammans, så det kändes som om det var dags. Kul bana och matchen var jämn. Jag vann med endast två poäng över mannen. Alltså jag hade två poäng mindre än han, det måste jag förtydliga...

Sen var det dags för After Beach, eller vad man nu skulle kalla det. Lite hugade människor kom dit och tog del av den minst sagt avslappnat framförda musikaliska underhållningen med inga mindre än Peter and the Knotters. Min man har vid några tillfällen ersatt den ordinarie gitarristen och nu sticker jag kanske ut hakan en aning, men han är inte vilken "vikarie" som helst. Det svängde gott, även om de var tillbakalutade.


Sen blev det sabrerad skumpa hos härliga V och T. Middag på Bryggan och ännu mer musik senare på kvällen. Golvet bågnade av alla dansande och skuttande människor som sög i sig det sista av sommaren. Lite vemodigt att få den känslan redan andra helgen i augusti, men det var så det var, på något sätt.
01-färjan över till fastlandet och den hägrande sängen i Bovall och himmel, så skönt det var att somna där!

Hämtade sonen i Kungshamn igår och åkte hem till Mölndal. Vi grillade biffar från Kustcharken och myste på kvällen. Så härligt att ha P här igen, även om det bara var för en dag. Han skulle nämligen vidare till sin bror i Borlänge idag och jag hade ordnat det rätt bra, logistiskt sett. Att det sedan blev ännu bättre gör ju inte nåntingen...

Lite nervös var han allt, men vi löste det så att vi fick följa med till gaten. Väl där visar det sig att 19-sätesplanet för en gångs skull inte var tillnärmelsevis fullbokat. Han fick privatplan! Alltså, visst blir man lite avundsjuk? VIP hela vägen från Mölndal till Baggarvet... Men det är han värd! Detta har han längtat efter så länge och jag är glad att han fick möjlighet att göra det.


Nu är det strax läggdags, i morgon väntar nya äventyr. Både för mig och mannen och för sönerna.
Det blir dock en annan historia...

Ha det bäst och ta hand om dig och dina kära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar