Powered By Blogger

fredag 29 augusti 2014

Hårbollar i sängen. #bloggswe

Jag har sovit så gott inatt, med katten alldeles intill. Av någon outgrundlig anledning föredrar hon min säng framför mannens. Jag menar, jag är ju "den elaka nykomlingen" i huset, som nekar henne att uppehålla sig på bord och köksbänkar; kastar ut mössen och skäller när hon terroriserar sin bror. Katter kan vara ganska långsinta och att de är egensinniga vet ju alla som delat hus med en katt.

Hon har respekt för mig, konstigt nog. Katter är inte respektlösa, det är inte det jag menar, men självkära och egotrippade. Man äger inte en katt, den äger dig tills den beslutar sig för att äga någon annan. När jag träffade mannen, uttalade jag mig så drastiskt att han mer eller mindre trodde att jag inte gillar katter. Mer än en gång har han påpekat att jag "bryr mig väldigt mycket, för att inte gilla katter".

Jag gillar deras självständighet och att de är lite obstinata. Men det finns gränser för hur de får bete sig och även om de nu vet att de inte får vara på köksbord och -bänkar, är jag helt viss om att åtminstone Maysan "görsomhelst" när vi inte är hemma. Ögontjänare, det är de!
Min gamla Sotis var aldrig någonsin i sovrummet, utom när vi var borta över en helg, då och då...

Dessutom är jag allergisk, vilket gör att jag egentligen är emot att ha ludna sängkamrater. Jag är dock för trött av mig, för att orka härda ut när att Attila som första utmanare, bestämde sig för att återta sin plats genom att öppna dörren, när han blev utslängd i "kylan". Det tog tre veckor. Mayzan tar plats sedan sex veckor, ungefär. Jag tänkte inte ens på stänga dörren , jag äter allergimedicin och det funkar för oss alla.

Apropå mediciner, så gick jag igenom besiktningen hos Dr Safari. Astman är under kontroll och jag fick VG för det. Han insinuerade dock att jag börjar bli gammal. Det var lite ofint, tycker jag. Mina knän bråkar lite, vilket jag nämnt här tidigare och han sa att det låter som artros. Så länge jag inte behöver ta något mot värken eller att lederna svullnar är det ingen fara. Träna upp lårmusklerna bara.

Därför ska jag fånga mycket svamp i fortsättningen. I morgon ska vi ta med Kluran ut i skogen och förhoppningsvis komma tillbaka med en god fångst. Vi börjar i närheten av där vi bor och så får vi se om det är fler som fått samma idé. Annars får vi utöka jaktområdet, tills vi finner vad vi söker. Hoppas att vädergudarna står oss bi, förutom Diana och de andra.

Fredag är det ju och jag behöver hämta lite grejer från affären. Så jag får väl dra iväg, innan det blir smäckfullt där. Jag gillar inte att armbåga mig fram bland stressade fredagsfirare. Fisk ska jag ta med hem och det är kanske därför jag är populär hos husets hårbollar? Matmamma kan man vara för fler än tvåbenade varelser...

Ha en härlig fredag och helg på dig!




2 kommentarer:

  1. Är hundmänniska, men tycker katter är väldigt intressanta i sin individuella värld med sina individuella regler och preferenser.
    Ont i knän finns här också och smällande fotleder, men jag tycker det är fräckt att påstå att det skulle ha med "gammal" att göra! Bara ett tecken på ett aktivt liv...och kanske lite arv....det tar ett tag innan det blir fart på gungstolen! ;-)
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ja, än är det långt till gungstolen! :)

      Radera