Powered By Blogger

torsdag 21 augusti 2014

Leif for president! #bloggswe

Omåttligt tråkigt väder igen, men eftersom jag har lite kvar av Elisabet I att läsa får jag väl helt enkelt stanna inomhus och avsluta boken.
Nej, jag har inte glömt provtagningen på VC. Dessutom måste jag handla lite, så jag ska röra på mig. Lite.

Har under en tid haft obehag i mina knän, särskilt det ena. Igår knäppte det till när jag reste mig från huksittande och det gjorde ont. Det blev alldeles varmt också, vilket jag inte besvärats av tidigare.
Detta kom mig att tänka på min morfar som, om jag inte minns fel, hade vatten i knäna, när jag var liten.
-Varför det? frågade jag. "Höjden av tåbira är vatten i knäna och vågor i håret."

Konstigt, jag minns inte att morfar hade fotsvett, men vågor i håret hade han! I alla fall som ung hade han en tjusig lugg. Jag lider inte av vare sig fotsvett eller vågor i håret, så vatten i knäna kan det knappast vara, tänker jag. Går besvären inte över så får jag ta upp det med doktorn nästa vecka. Tur att man betala per besök och inte per åkomma.

Jag har med stort intresse tittat på "Leifs restaurang" denna vecka. Du minns kanske att jag sökte in till programmet, men kom alltså inte med. (Då hade jag inte tittat på det.) Det som förbryllar mig mest är hur castingen går till. Några har missbrukat och varit stökiga, några har varit arbetslösa länge och någon bara två månader. En kan redan laga mat riktigt bra och en annan ganska bra, övriga är rätt oerfarna.

Mina vänner säger att jag inte fick vara med för att jag är för duktig och för normal, vilket gör mig glad och stolt förstås; samt lite bekymrad över hur väl de känner mig egentligen, men jag sanningen är snarare den att jag var aningen sen med ansökan. Jag kom ju inte ens till en intervju, om man ska se krasst på saken, därför kan de ju inte veta något om mig. Eller?

Missförstå mig rätt nu. Jag är inte bitter eller avundsjuk på dem som fick chansen. Bara väldigt nyfiken på hur utgallringen går till. Det är klart att det ska vara en salig blandning av personligheter och livserfarenheter, annars blir det ju ingen dynamik i gruppen. Jag känner mig själv såpass bra vid detta laget att jag är övertygad om att jag hade fått mamma-rollen direkt. Den som har lite koll och som man kan gråta ut hos.

Krille-Grill är den i programmet som har matkollen, det ska bli kul att se om det är han eller någon annan som blir "morsan/farsan". Jag undrar också om det är någon som kommer att få sparken och vad som händer då? Har de en reserv i bakfickan? Neddragning av personalstyrkan blir ju förödande, men ligger i och för sig i tiden. Fast brumbjörnen Leif tillåter nog inget sånt på sin restaurang.

Nu ska jag göra mig presentabel, fixa lite oäkta vågor i håret och åka till VC och tappa mig på blod.
Handla lite på hemvägen och sen läsa bok, tills det är dags att laga middag. Det blir särdeles lat mat idag, förresten. Pasta och tomatsås ur frysen, berikad med färdigstekt kalkonbröst ur densamma. Häpp!

Ha en fin dag därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar