Powered By Blogger

måndag 1 september 2014

Att välja rätt. #bloggswe

Måndag igen och ny månad dessutom. Det innebär att Af ska ha en aktivitetsrapport. Förra månaden gjorde jag inte rätt för mig och fick en varning. Jag kom på det en dag för sent och det var ju slarvigt av mig att glömma något så viktigt. Nå, händer det fler gånger blir det en dags avstängning till att börja med. Det blir det inte, förstås. Jag har gått igenom skörden av utannonserade jobb inom restaurangbranschen också.

En golfrestaurang med grillbuffé på helgerna låter lite frestande. Även en italiensk restaurang i Vasastan är intressant, men jag gissar att det är extremt många sökande till den. Någon ville ha en hjälpande hand i en food truck och det kan ju vara spännande. Hos någon skulle man ange om man hade rätt till "nystart" eller annan sponsring av Af. Då får jag kolla upp vad det innebär... Jakten på jobb fortsätter!

En annan sorts jakt har vi sysslat med under helgen som är rätt mycket enklare, nämligen svampjakt. I lördags gick vi ut i skogen alldeles där vi bor och fyllde en korg på en kort stund. Likadant igår. På en halvtimme var korgen tung och full av soppar. Märkligt nog i ett strövområde där väldigt många människor rör sig. Vi vek av in bland träden, innan vi ens kommit fram till sjön och gjorde en cirkelrörelse tillbaka till startpunkten.

Mannen menade att vi borde ha en korg till, men det tycker inte jag för hur kul är det att rensa fångsten?
Inte ett dugg, faktiskt! Fast det är ju väldigt trevligt att ha svamp i frysen ända till nästa säsong... Vi får nog diskutera detta nogsamt. För att stå ut med det tråkiga ansandet har vi bestämt att ha något gott i glaset under tiden. Man kan roa sig med att döpa om svamparna också...

Idag är "risken" stor att det blir en köttfri måndag, trots allt. En svampsoppa eller en ugnsomelett med
-stuvning. Alla dessa val. Jag är dock tämligen säker på vilken rätt mannen väljer till lunch idag. Eftersom jag är enväldig härskare i köket, så väljer jag rätt hemma och mannen slipper det (k)valet.
Igår fick han faktiskt bestämma maträtt och det blev pizza. Hemgjord, förstås.

Kokade tomatsås redan i lördags kväll, eftersom vi skulle ut och jaga. Pizzadegen blev jättebra och mannen jonglerade med den sådär som proffsen gör. Nästan. Jag fegade, för golvet var fullt av barr och annat som inte ska vara på en pizza. Vilket påminner mig om att jag ska släppa ut snabeldraken ur städskåpet.

Är rastlös och väntar på att klockan ska bli halv fyra så att jag kan ringa sonen och höra hur dagen varit, med alla nyordningar. Det är inte lätt att släppa ifrån sig ansvaret, hursomhelst. Man vill ju sina barn så väl och lider med dem när det är jobbigt, likaväl som man gläds oerhört när det går bra. Mitt förtroende för personalen är rätt stort, så jag litar på att jag får veta hur de tycker det fungerar också.

Ha en härlig dag och var rädd om dig!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar