Powered By Blogger

måndag 15 september 2014

Främmande inslag välkomnas! #bloggswe

Mitten av september är nådd och det känns fint att vakna till ännu en vacker dag. Även om jag sovit lite för lite för att vara pigg, så känns det som att energin finns till att ta itu med några "måsten".
Jag har äntligen fått tag på en "viktig" person och meddelat hur sonen vill ha det i fortsättningen. Det kanske blir ett möte denna vecka också, om han vill att jag ska vara med, förstås.

Ibland är det svårt att veta hur mycket man behövs och jag vill ju inte lägga mig i eller ta över, om det inte är ett direkt önskemål. Jag vill bara väl och vet att det ibland blir för mycket information och för snabbt, för att minnas efteråt. Då är det bra om det är fyra öron som hör och så hjälps vi åt att reda ut begreppen. Det allra bästa är att få det präntat på papper, så kan man smälta allt i lagom doser. Detta möte är dock av den enklare sorten, ren formalia egentligen, så vi får se...

Jag ska gå igenom helgens jobbevakningsskörd och sortera bort dubbletterna. Tror jag måste skriva lite nya CV och PB, för de jag laddat ner hamnade som pdf och dem kan jag inte redigera. Lite irriterande, när jag trodde att jag äntligen blivit lite mer haj på att hantera dessa saker.

För övrigt har helgen varit synnerligen trevlig, med mycket mat och prat med goda vänner. S kom farande på lördag eftermiddag och åkte hem efter att ha ätit, druckit och sovit som en prins, enligt egen utsago och fått ägg och bacon till frukost. Och du, S? Löftet jag gav står jag för!

Sen röstade mannen och jag på precis samma sätt, faktiskt helt ovetande om den andras val. Ganska intressant, för vi står vanligtvis på motsatta sidor politiskt sett. Men kanske inte helt oväntat ändå. Vi tänker ju så lika i nästan allt annat, så när alternativen inte finns i själva ideologin, blev det som det blev. Nu är det sista sagt om valet för min del.

Vi åkte och hämtade Kluran och drog vidare till Grimeton där vi passade på att lokalisera och logga en cache innan specialvisningen om livet på radiostationen under andra världskriget. Vår vän är en riktig tekniknörd och det var roligt att se henne kippa efter andan när hon tittade närmare på alla antenner, spakar och motorer. Filmen uppskattades också. Åk dit, du med!

Ytterligare en cache fanns i närheten och vi fick nöjet att besöka en kyrkoruin i dess närhet. Vacker omgivning och roliga berättelser om kyrkan och människor som verkat i den fick vi oss till livs. Vädret visade sig också från sin bästa sida under hela dagen, vilket gjorde utflykten riktigt lyckad.
Alla var trötta och nöjda när vi kom hem, tror jag.

Jag hade fiskat upp färdiga revbensspjäll ur frysen redan kvällen innan, så det enda som behövde göras var en bulgurröra, med rödlök, morot och blomkål att ha till. Vi blev mätta i magen igen.
Idag ska jag göra afghanska köttbullar. Köpte för en tid sen en kryddblandning (för en gångs skull) för att prova något nytt och spännande, nämligen "Kofta Masala" från Rosengård (Kockens).

Har färsk koriander kvar som ska hackas och blandas i köttbullesmeten, och tomatsåsen ska smaksättas med kryddblandningen enligt receptet. Till detta serveras färsk pasta och lite grönsaker. Jag är redan sugen på att börja, men får vänta ett tag på att färsen ska tina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar