Powered By Blogger

tisdag 2 september 2014

Sopprötter av olika slag. #bloggswe

Vackert väder idag, jag blir lycklig! Dels för att sommaren inte alls ska ta slut i augusti, den kan vara ända till oktober i bästa fall, såsom år 2000. Dels bådar det gott för alla trattkantareller jag ska fånga framöver.
Jag läste någonstans att sopp-säsongen bara är ca tio dagar lång, det tycker jag var snålt. Det gäller med andra ord att ta allt man ser, för nästa vecka är det för sent.

Det blev soppa igår, förresten. Sopp-soppa, med grädde och sherry, såklart. Till det gjorde jag ostchips och det smakade oss! Idag ska jag göra Korv Stroganoff och frigör därmed mer plats i frysen till kommande fångster. Hoppas få med några vänner på jakten, så att även de kan finna soppar.

Jag väntar fortfarande på ett svar från fackpampen och ett avslut på denna segdragna historia med arbetsgivaren som antagligen hoppas på att de kan få mig att tröttna och ge upp. De känner mig inte så väl, alternativt har de dåligt minne. 7/9-13 jobbade jag min sista dag för en av Sveriges största apotekskedjor. Sen dess har jag kämpat för att få dem att lyssna och göra om och rätt.

HR-avdelningen verkar ha bytts ut till stora delar och jag inbillar mig att det inte bara var på grund av en omorganisation. Breven till VD och samtalen med honom rörde nog upp en del. Att han sen inte ville engagera sig i mitt enskilda fall, må vara klokt av honom, men också lite slappt. Vad hade han förlorat på det? Det är förvisso inte hans bord, men när de; vars bord det är, uppenbarligen inte bryr sig, trots att jag tagit de "rätta tjänstevägarna" från början, anser jag att det blir hans sak såsom ansvarig för organisationen.

En så handlingskraftig man borde ha bättre koll och pli på sin ledningsgrupp, tycker jag. Det kan ju vara så att verksamheten hade mått bättre av att ha branschkunnigt folk och framförallt sådana som har kunskap om lagar och förordningar, samt sunt förnuft. Det kan också vara så att organisationen växte alldeles för snabbt och allt blev en enda urvattnad soppa...

Annars är jag ganska förtjust i soppor. Men de ska vara mustiga och ha substans. En vacker dag, dock inte denna, ska jag ge mig på att göra en köttsoppa, med goda rotfrukter och grönsaker. Jag har aldrig varit riktigt nöjd med de köttsoppor jag ätit genom åren, så jag får hitta på ett sätt själv för att få den som jag vill ha den. Mjuka, sönderkokta grönsaker är icke min melodi, jag är inte tandlös än, nämligen.

Nu badar altanen i sol, så jag ska lägga ut dynorna i soffan och ta med mig boken och en andra kopp kaffe och läsa en stund. Sedan ska jag skicka in ansökningar till diverse restaurangjobb. De andra jobben lyser med sin frånvaro i den här landsdelen, åtminstone.

Ha en underbar dag och njut av vad naturen har att ge dig, alldeles gratis!






2 kommentarer: