Powered By Blogger

fredag 5 september 2014

Tanke om omtanke. #bloggswe

Börjar dagen som vanligt med kaffe och GP som levereras till sängen. Det är en underbar lyx att få starta långsamt och jag är tacksam för omtanken mannen visar mig varenda dag! Inte bara genom denna handling, utan på många sätt och vis. Det är inte alla förunnat att ha det så, av olika anledningar.

Vissa människor tycks ha väldigt svårt att vårda sina relationer. De tar för givet att man ska finnas till hands och ställa upp, utan att ge något tillbaka. Det handlar inte om presenter eller saker, utan om att visa att man bryr sig i både stort och smått. Andra brukar viss terror för att knyta folk till sig och på så sätt effektivt förhindra att andra relationer kan underhållas. Man märker det oftast inte själv, förrän det är för sent.

En del tror tydligen att blodsband automatiskt innebär att man självklart kan återta en plats i andras liv, vilka man frivilligt lämnat och underlåtit hålla kontakten med. Ointresse för andras väl och ve, tar effektivt bort varje önskan att återuppta kontakten, för den som upplevt detta. Det finns givetvis varianter på hur det kan gå till. En del ger sken av intresse och välvilja, bara för att kunna be om tjänster; medan andra tar för givet att de ska få hjälp och stöd, för att det är synd om dem.

Ofta finns båda beteendena hos samma människa som anpassar sig till situationen, beroende på vem som är mest sannolik att handla på önskat sätt utifrån vilka triggerpunkter som kan utnyttjas. Det där är också en sak som kan ta ett tag att komma underfund med. Att inse att man blivit manipulerad kan vara svårt, dels för att sådana människor är skickliga på det och dels vill man inte tro att man varit så godtrogen...

Förutom dessa tankar om, eller brist på, omtanke om sina medmänniskor, kan jag berätta att svampjakten igår gick alldeles utmärkt. Kära vännen E och jag traskade runt i två timmar och fångade fina exemplar, under ett livligt pratande om  allt möjligt. Det blev således en alldeles underbar dag igår och jag hoppas det blir fler sådana!

Jag rimmade en kyckling natten till igår och den blev så god och saftig att det definitivt ska göras om.
Lagen gjorde jag på 2 l vatten, 6 msk salt, 1 lagerblad och lite citrongräs, kryddpeppar, -nejlika och chili.

Penslade med 2 msk vardera av japansk soya, flytande honung och citronsaft.
225 grader i 25 minuter, penslade igen och sänkte tempen till 150 och 30 minuter till.
Voilà!

Idag ska jag hitta på en överraskning till mannen, så jag avslöjar inte nu vad vi ska äta ikväll. Jag ska strax ge mig ut på en runda och hämta hem grejer till detta.

Bara så du inte undrar och väntar förgäves på ett nytt inlägg i morgon, så ska vi på utflykt till Gränna och Fiket där. En matvän driver det och stilen verkar himla trevlig! Jag har hört mycket gott om utbudet, bakat och lagat med kärlek och omtanke till naturen och kunderna, så vi ska passa på när vi ändå ska till Jönköping. Mannen har nämligen spanat in en intressant gitarr och ska träffa sin bekant där, för att klämma och känna på den innan ett eventuellt köp. Gitarren, alltså...

Ha en fin dag och låt ingen sätta sig på dig!







2 kommentarer:

  1. Håller med, en del människor är svåra om man själv är öppen, lojal och så ärlig det går. Deras beteende känns som om de drar in en i ett "spel" och jag blir både förvirrad och osäker - vad förväntas av mig, vad vill du - och man blir så lätt sårad. Ibland svårt att skilja agnarna från vetet....
    Ha en skön helg!!!

    SvaraRadera