Powered By Blogger

torsdag 16 oktober 2014

Catfight at night. #bloggswe

Läser i tidningen att hösten är här och är tacksam för att det dröjde såpass länge. Som du förstått, om du följt mig ett tag, är jag väderberoende. Det vill säga, jag påverkas negativt av mörker och rusk.
Jag skulle gärna gå i ide mellan november och sista mars. Förutom mellan 1:a advent och tjugonde Knut, eftersom jag kan tolerera mörkret bättre med hjälp av advents- och julpyntet.

Nåja, några allvarliga depressioner har jag inte drabbats av, därtill är jag nog för positiv till min läggning och har jag klarat mig hittills, så går det förmodligen bra i fortsättningen med. Jag väljer att tänka så i alla fall. Jag vill att det ska vara snö på vintern, 5 minusgrader och sol. Gråväder och slask gör mig allt annat än glad. Inser att jag borde flytta inåt/uppåt landet. Eller långt söderut.

Katterna som äger detta huset blir också tjuriga när det regnar. De vill gå ut och inspektera ägorna, men avskyr ju att bli våta om tassarna. De tar ut sin frustration på varandra. Igår hände det vid två tillfällen att de fräste åt varann. Trots att Mayzan inte lämnade klädkorgen förrän halv tre på eftermiddagen och kom ner. Dessutom de fick strömming och borde varit glada, tycker jag.

För övrigt kan jag avslöja att jag är tvärsur på kattan. Eller, det har väl gått över nu såklart, men inatt var jag det. Hon har sina kvällsrutiner, som är märkligt lika Attilas, det vill säga; ligga på badrumsmattan och åma sig, tills jag har gjort kvällstoalett och skuttar upp i sängen och väntar på mig. Det tog en lite längre stund än vanligt för mig att somna igår, av anledningar jag inte går in på.

När jag äntligen somnat, vaknar jag av att kattskrället står och kräks ner sängen. Min, naturligtvis.
Upp och byta lakan, helt yr i mössan och sen försöka somna om. Gick inget vidare, jag var som sagt jättegrinig och arg. Vaknade med jämna mellanrum av att Mayzan låg på mitt bröst och brummade mig rakt i ansiktet. Puttade ner henne, men hon hade bestämt sig var hon ville vara.

Så i morse var jag ett vrak och svarade knappt på tilltal när kaffet serverades av mannen. Doften av kaffet och Mayzans tyngd på magen (läs blåsan) fick mig att vakna till liv relativt snabbt, trots allt.
Nu funderar jag på att äta frukost. Sedan ska jag leta reda på en tygaffär och lite grejer till stötdämparen jag ska tillverka till barnbarnet. Fick "lön" igår, tjoho!

Rester till middag igen! Slökokt fläsksida, fast svålen är uppäten, förstås...

Den godingen ska värmas i en sås från ett annat tillfälle:
 Hela champinjoner, squash, morot, lök, vitlök, broccoli, majs, purjo, sambal oelek, ½ buljongtärning, sherry, ostronsås och kokosmjölk. 
Tror det kommer bli alldeles utmärkt, faktiskt. Ris känns som det enda rätta till denna blandning.

Ha en fin dag och ta hand om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar