Powered By Blogger

lördag 4 oktober 2014

Dörrknackare. #bloggswe

Vaknade alldeles av mig själv i morse och trodde jag försovit mig. Visst låter det konstigt, men jag har en viktig uppgift på helgerna. Visserligen inte förrän efter 10, men jag föredrar att ha fått kaffe och läst en del av GP innan. När detta var gjort och tidningen färdigläst, gick jag ner och lagade en brakfrukost, med äggröra, bacon och korrrv.

Innan jag började med maten ringde det på dörren. Jag blir lika förvånad varje gång. Det var en liten tös som sålde GT och fast jag egentligen tycker att sånt ska uppmuntras, så tackade jag nej. Jag läser inte sånt skräp och har inte köpt den sen jag bodde på Villagatan, för många år sedan. Alla så kallade kvällstidningar liknar numera mest Hänt i veckan eller Svensk Damtidning. Rena tramset, alltså.

Under tiden vi åt vår frukost, knackade det på dörren, igen! Jisses, vad populära vi blivit då? Det var en kvinna med gåstavar som försynt undrade om hon kunde få köpa våra gamla trädgårdsmöbler. De står lite på undantag i trädgården och finns kvar för katternas skull. Fast de är aldrig där, eftersom vi inte sitter där. Därför får väl damen titta närmare på dem vid tillfälle och komma med ett bud.

När vi hade rensat ut saker i samband med den stora köksrenoveringen, var det en annan kvinna som lämnade ett meddelande i brevlådan med frågan om hon fick köpa några av stolarna som stod utanför i väntan på tippen. Hon skulle ha dem i ett torp i Dalsland där hon skulle jobba som brovakt under sommaren. Tog inte betalt för stolarna, då de stått ute hela vintern och blivit vattenskadade.

Lite på skämt sa jag till mannen att vi skulle ställa ut mer grejer i trädgården. Det finns ett och annat som vi borde göra oss av med. Fast, först måste vi lägga ner lite tid och kraft på att bringa ordning i oredan och fylla några pärmar med papper som ligger i högar på ett bord, som inte fyller någon annan funktion. Så tråkigt att göra bara, därför blir det inte av. Finns nog mer i "lekrummet" som bara tar plats, vi får se vad som händer efter måndagens intervju. Blir det inte ett positivt besked då, så behöver jag ett renoveringsobjekt för att klara vintern.

Mannen och jag ska åka till "den stora staden" och träffa några goda vänner idag. Lite mat, mycket prat och lagom mycket dricka blir det. Vi är två smått nervösa groupisar som står inför spännande saker, på olika sätt och vis, på måndagen. Peppning behöver vi och det kommer vi att få, för groupisarna är bäst! Sen finns det färdig lasagne när vi kommer hem. Bra plan, eller hur? Vi får väl se hur det går, det blir sällan som man tänkt sig.

I morgon ska vi åka till päronen och äta middag, det ser jag fram emot! Mamma och pappa lagar alltid god mat och dessutom kommer vi träffa båda systrarna där, vilket är extra mysigt. Min ena son ska med och en systerson också, det blir alltså ett mindre släktkalas.

Vis av förra helgens resa norrut väljer vi en alternativ väg, då tunnelunderhållet fortsätter även denna helg. Sen ska det vara slut på bilköer, åtminstone på pappret. Trängselskatten gör ju att folk sparar sina inköpsresor till helgerna, då det är gratis att ta sig genom stan. Undrar hur lång tid det tar innan det blir helgavgifter också?

Ha en fin lördag och krama varandra i trafiken!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar