Powered By Blogger

fredag 17 oktober 2014

En aperitif? #bloggswe

Det känns som lördag idag. Mannen mår inte bra och stannade faktiskt hemma. Även jag är lite småförkyld, men det får man väl räkna med såhär års. Inte för att någon av oss brukar drabbas särskilt ofta, vilket man får vara tacksam för. 

Vi åkte och handlade lite mat i lugn och ro och hade turen att hitta torskrygg till ett sympatiskt pris på Willys. Gjorde inget att de är frysta, för det tinar snabbt i förpackningen i kallvattenbadet. 
Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska tillreda dem än, men det blir nog en god vitvinssås till, eller runtom fisken och pressad potatis. Lite sallad och smörslungade ärtor smakar fint också. 

För att kurera mannen snodde jag ihop en dunderkur, nämligen en Long Island Iced Tea. För dig som inte vet vad det är kan jag berätta att den innehåller fem olika alkoholhaltiga spritsorter och Cola, samt sourmix, alternativt citronjuice. Givetvis tar jag också en, för att hålla bacillerna stången. 

Coca Cola är annars något som jag sällan häller i strupen. Inte några andra söta drycker heller, för den delen. Jag föredrar rena, torra, syrliga smaker. Gin och tonic är en favorit, liksom Dry Martini som ska vara extremt torr. Campari med soda är beskt och jättegott, tycker jag. Det lärde jag mig uppskatta som barnflicka i Tyskland. 

Familjen hade ett värdshus och när det var stängt, så var det absolut tvunget att göra en utflykt för som pappan och kocken sa; "Jag vägrar att laga mat på min enda lediga dag". Vilket var en onsdag. Tisdag var som en lördag förr i världen. Det vill säga halvdag för oss som jobbat i serviceyrken. Onsdagen var söndag och helledig. Numera finns det inga "heliga" dagar. Allt är öppet jämt. 

På tisdagar skulle det städas och tvättas och ställas i ordning överallt. På kvällen var det familjemys i vardagsrummet/matsalen i den privata våningen. En buffé dukades upp av det som fanns från restaurangen och sen var det TV som gällde. Dagen därpå var det frukost och sen bar det av ut till olika utflyktsmål. Jag är tacksam för att jag fick se så mycket av Bayern som jag faktiskt gjorde.

När lunchen intogs på någon restaurang, var det en aperitif först som gällde. Campari med soda, vilket du säkert redan räknat ut. Jag fick också en. "För så gör man här" sa pappa Peter. Jag lärde mig mycket nyttigt under den sommaren. En sak som jag inte riktigt begrep, var att det ansågs okej att dricka Campari och en öl eller ett glas vin till maten och sedan köra vidare till andra mål. 

Jag var aldrig orolig för att det skulle hända något, men tanken fanns ju att det kanske inte var jättebra. Det var för övrigt en tisdag under den sommaren som jag blev berusad för första gången i mitt liv. Det var också en nyttig erfarenhet, men jag tycker inte att hela ansvaret var mitt eget. 
Om detta kan jag berätta en annan dag. 

Nu ska jag ta med mitt glas med vitt vin ut i köket och hänge mig åt seriös matlagning. 
Ha en trevlig fredag och start på helgen och ta vara på ledigheten på ett bra sätt som passar dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar