Powered By Blogger

söndag 12 oktober 2014

Mat och gott sällskap. #bloggswe

Söndagsfrukosten blev som vanligt stekt ägg och bacon. Eller snarare frunch, för vi hade inte bråttom upp ur sängen. Är det helg, så är det! GP:n är tjock och har viss substans, även om det är mycket reklam och oväsentligheter också. Jag brukar spara "Två Dagar" till måndag, för det verkar aldrig hända något av vikt under helgen och tidningen är supertunn.

Gårdagens ankbröst blev en succé, helt perfekt stekt och rosa i mitten. 55 grader fick tempen komma upp till, sen fick de vila en stund och gick under tiden upp till 60, vilket jag tycker är perfekt för ankan. Torrt och segt kött är aldrig gott, så gamla recept där det står 65-70 grader är helt åt skogen. Såsen med övervägande andel taggsvamp fick både en skvätt sherry och portvin i, vilket förhöjde smaken. Två små hasselbacks-potatisar per person räckte gott. Vi orkade inte äta upp allt kött ändå.

Dagens rätt är uer som jag tänker steka i pannan för lite yta och sen får den gå klar i ugnen med lite vin och grädde. Strösslar över lite knaperstekt bacon, svamp och lök. Pressad potatis till. Lättlagat och gott, precis som det ska vara en lagom lat söndag.

Frågade nyss mannen om vi skulle hitta på något idag, men efter att han sagt "jag vet inte?", bordlades frågan. I själva verket pratar vi inte med varann utan var och en pysslar med sitt. Gott så!
Man varken måste göra nåt, eller hålla låda jämt. Det finns de som tror att det är något "fel" med att bara vara tysta, eller försjunkna i egna tankar och sysslor. Vi tycker det är rätt skönt.

Vem vet? Om en stund ser det kanske annorlunda ut och då är det också bra, men någon panik över att den andre är tyst kommer det aldrig att bli i detta hemmet.
Har jag sagt att jag har världens bäste man?

Ha en fin söndag med god mat och gott sällskap, vare sig det är ditt eget eller någon annans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar