Powered By Blogger

torsdag 2 oktober 2014

Vaktmästar'n! #bloggswe

Hade trevligt besök igår kväll. Dels fina vännerna J och L, dels en en talangfull ung man, som ville ha råd och annat av mannen. De trakterar samma instrument och jag tror båda hade lika roligt när de testade olika "whoa-pedaler". Nörderi på hög nivå med andra ord! Katterna försvann som två skott ut genom altandörren, till L´s stora sorg.

Jag hade lite tur i svampskogen igår. Fann både kantareller och taggsvamp, som fick smaksätta risotton och jag fick med beröm godkänt av mannen. I ärlighetens namn får jag det ganska ofta. Han är tacksam att laga mat till. Det finns inte särskilt mycket han inte gillar i matväg, tack och lov. Chèvre är en sak som jag kan komma på såhär på rak arm och det är ju inte hela världen.

Vore värre om det var fisk, skaldjur, svamp eller innanmat. Eller curry, spiskummin, ingefära och koriander. Jo, jag kom på en sak till som mannen ogillar, nämligen saltgurka och det kan man leva utan, tycker jag. Jag har lite problem att peta i honom råriven morot också, men det gör inget för då får jag bara mer själv.

Idag ska jag göra något jag aldrig gjort förr. Gnocchi ska jag tillverka, alldeles själv. Veckans utmaning, i alla fall än så länge. Eftersom jag har intentionen att ha en vegetarisk middag varje vecka, så kommer gnocchisarna att serveras med svamp, enligt ett recept ur "Två Dagar" förra lördagen.
Annars är jag inte så bra på vegetariska rätter, men en sådan soppa går ju lätt att fixa, då blir det två flugor på smällen. För en soppa i veckan är också ett mål, fast helst utan flugor...

Molnen lättar utanför fönstret och jag kan nog tänka mig en skogstur idag igen. Ska dock inte klättra omkring lika mycket som igår, knät knastrar och är varmt igen och höften är stel.
Frukost har jag ätit och tvättmaskinen sköter sig själv, så jag har ingen ursäkt att dröja kvar inomhus längre. När jag kommer tillbaka kanske jag sätter mig ute och läser en stund.

Det kanske blir en liten skogsmulle av mig till slut?
Ha en fin dag och var rädd om dig!

Vaktmästar'n, minns du?

1 kommentar:

  1. Bananer är perfekt vandringsmat, önskar bara att jag kunde hitta en så'n där med krut i.... ;-)

    SvaraRadera