Powered By Blogger

söndag 23 november 2014

Årets julklapp. #bloggswe

Det blev en lång sittning igår på vinprovningen, men så givande! Vi lärde oss mycket nyttigt och fick en massa bra vintips, som inte kostar skjortan. Recept som passar till vinerna fick vi med och då blir i alla fall jag extra glad! Då har man nåt att utgå från och improvisera efter. Trevligt sällskap hade vi också, fast det visste vi ju redan och mannen fick en ny fb-vän efteråt.

En lyckad dag på det hela taget och ett välbehövligt avbrott av den vanliga lunken. Jag är bekymrad över att mannen fått ont i sina armar igen och extremt frustrerad över att inte kunna göra något för honom. Därför passade det så bra just nu, att komma hemifrån och få annat att tänka på. En förändring i arbetssituationen lär det tyvärr inte bli riktigt än, men ju förr desto bättre.

Idag hade jag tänkt att långkoka ett stort kötthöns. Ja, det kallas tydligen så. Min kära moder tipsade om att City Gross har sådana i frysdisken och lämpar sig synnerligen väl till att göra "Höns i curry". Det har jag inte gjort sen barnen var små tror jag och det är ju gott! Höns har varit svårt att hitta på senare år och det beror väl på att folk inte har tid eller lust att köra lång- och storkok.

Till min stora glädje ser jag att den suveräna slökokaren är årets julklapp, så det finns hopp om både människorna och hönsen i framtiden. Tänk så mycket tid som sparas och så mycket nyttigare mat alla kan komma hem till efter jobb och dagishämtning, när slöisen sköter sig själv.
Jag var dock sen i starten idag också (är det nån som är förvånad?), så jag laddar den ikväll.

Istället blir det torskrygg och risotto till middag idag. Det är minsann inte fy skam det heller. Fisk är snabbmat och enkelt att laga. När jag köpte tonfisken i fredags, frågade paret före mig fiskhandlar'n hur de skulle steka sina torskryggar. Om de hade varit i 25-årsåldern hade jag inte höjt på ögonbrynen, men de var 60+ och urgöteborgare.

Jag dryftade detta med mannen, men han var inte lika förvånad. För bövelen, Göteborg är ju en fiskestad och det bor lika många "arbetare" här som hemma i Sotenäs?! Alltså vanligt folk som får vända på slantarna och ta till vara på råvarorna på ett ekonomiskt sätt. Visserligen har fisken blivit dyr de senaste åren, men kunskaperna borde ju kommit med modersmjölken och sitta i ryggmärgen.

Det är inte svårare att steka fisk, än att steka en köttbit. Man får ta det lite varligt bara, så man inte översteker den, för då blir den torr och tråkig. Mycket smör och det ska vara riktigt smör, mellanvärme och 2-3 minuter på var sida, beroende på storleken, förstås. Här är en riktigt bra guide för den ovana fisk-kocken. Termometer är ett bra hjälpmedel också. Prova och lycka till!

Ha en fortsatt härlig söndag och tänk på att fula fiskar inte är att förakta, om de inte är tvåbenta förstås!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar