Powered By Blogger

onsdag 12 november 2014

Chickensoup ftw! #bloggswe

Det kom ett nödanrop i morse från Kluran som råkat ut för magsjuka och behöver blåbärssoppa. Vilken tur att jag (vi) kan hjälpa till när det blir sådär tokigt. Vid sådana tillfällen är det inte lätt att bo själv. Grannarna är säkert snälla och trevliga, men det är kanske inte dem man vänder sig till i första hand i ett sånt läge. Bra att vår vän flyttat från "Hellbo" och finns på närmare håll numera, också.

Idag blir det kycklingsoppa till middag. Mannen köpte hem en massa soppor när jag var magsjuk och jag tänkte att det blir ett bra tillfälle att använda dem idag. Har rester kvar från måndagens middag som får förstärka soppan. Pås-varianterna är inte direkt kända för sitt höga innehåll av kött och det är trevligt med lite tuggmotstånd, tycker jag.

Skogspromenaden igår resulterade inte i någon skrytsam skörd, precis. Mannen fångade en kantarell och så jagade vi upp några skapligt stora taggsvampar. Inte tillräckligt för en hel måltid, men vi har ju fler påsar med blandsvamp i frysen. Jag fick tips om att Gråbo-skogarna har mycket trattisar, det får nog bli en utflykt dit snart. I Bovallstrakterna kan jag jaktmarkerna, så där blir det fångst.

Jag ska bara hitta ett bra tillfälle att åka dit. Det är inte ekonomiskt försvarbart att fara iväg så långt hursomhelst. Inte miljövänligt heller. Därför försöker jag och mannen, i möjligaste mån, att "samla ihop" till flera anledningar. Alltså precis som vi gör "i stan". Bara för att det finns alla möjliga affärer som har öppet jämt, kan jag inte fördra "småhandlande" var och varannan dag.

Dessutom avskyr jag trängselskatten och planerar noga var, när och hur de måste passeras. Dock går gränsen för motståndet vid att vänta till 18.30 för att åka och handla inom tullarna. Så dags ska man vara hemma och ta det lugnt och inte springa i affärer med trötta och hungriga småbarnsfamiljer som "sällskap". Det blir för magstarkt för mig och slutar med katarr och huvudvärk.

Värk har jag i knät igen. Händerna är stela med, vilket indikerar att det fortfarande är nåt otyg kvar i kroppen. Vill absolut inte vakna när alarmet går om morgnarna och i förrgår somnade jag i fåtöljen. Nåt är det som inte är bra, men som jag alltid sagt, det kunde vara mycket värre och det påminner mig om att jag ska se till att få den där eländes influensasprutan, innan det är för sent.

Ha en fin dag och ta hand om dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar