Powered By Blogger

lördag 29 november 2014

Lamm smakar kofta. #bloggswe

Idag ska mannens bil få "vinter-puckar". Jag hade aldrig hört uttrycket förrän jag träffade honom, vilket är lite märkligt. Bilreparatörens dotter och fillemorbrors kartläsare, liksom? Jag har varit med och lyssnat på rallynördarnas snack före tävlingar och under reparationer, samt vid dubbning av däck i garaget hos vänner i branschen.

Fast det kanske är ett modernt uttryck och det låter lite ståkkhålmskt, i mina öron. Det kan förvisso vara typisk göttebossk humor också. Han får förklara varifrån han fått det sen. Jag åker i alla fall med och langar puckar ner från loftet och upp igen, så slipper jag oroa mig för att mannen knäcker ryggen eller halkar i den branta trappan om han gjorde det själv.

Sen ska vi leta reda på julgrejorna hemma på vinden. Jag försökte inte ens igår, av samma anledning som jag hjälper mannen idag. Trappstegen är lite för brant och osäker för att kånka kartonger själv. Bättre att langa till en mottagare och slippa riskera olyckor på väg upp eller ner. Det finns många fördelar med att vara två...

Slökokar'n är laddad med lammkött, lök, vitlök, portvin, vatten, lagerblad och den färdiga kryddblandningen Kofta Masala som jag tyckte var så god när jag lagade afghanska köttbullar härförleden. Det får stå och sjuda tills ikväll, enkelt och bra! Ris och broccoli blir det till denna gryta. Lite rött vin till, så känns det sådär fint. Lamm smakar inte alls kofta som i våt ylle, förresten!

Eftersom det är 1:a Advent i morgon, så blir det nog en pepparkaka med grönmögelost och glögg. Det finns kvar sen förra året. Glöggen alltså. Vi hade glöggmingel för att få tillfälle att visa upp det nyrenoverade köket för våra vänner och bekanta. Tänk vad tiden går fort. Samtidigt går det väldigt långsamt, när jag tänker på hur länge jag har varit arbetslös.

I morgon ska vi besöka Haga och julmarknaden där. En av våra bästa vänner håller i trådarna för församlingshemmet utställning och marknad och hon är skicklig på att förvandla garntrådar till diverse föremål också. Vi hade lite för mycket annat att göra förra året, så det blir första gången åtminstone jag får uppleva denna julmarknad.

Ha en fin lördag och ta det lugnt bland gardiner och sladdar. Glögg på dig!



6 kommentarer:

  1. Åt get igår - det smakar inte heller kofta! ;-)
    Fin lördag och försiktighet till dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Passar nog bra med get i slökokaren :) Inbillar mig att köttet är segare än lamm och behöver långkokas?

      Radera
    2. Det var väldigt mört och lossnade lätt från benen. Om det långkokats....nja, ingen aning, du frågar en som bara stoppar i sig. Och njuter!

      Radera
    3. Huvudsaken är att man njuter av maten och vågar prova nyheter! :)

      Radera
  2. Lamm, eller får, smakar inte kofta om de är slaktade på rätt tid på säsongen, har jag lärt av en israelisk vän. Inte för att jag kommer ihåg vilken tid på året de ska slaktas för att det ska bli bra…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Vårt lamm slaktades nu i oktober, liksom förra året.
      Jag har hört att om man är slarvig vid flåendet kan köttet ta smak, men jag vet inte om det stämmer. :)

      Radera