Powered By Blogger

tisdag 6 januari 2015

Baktankar. #bloggswe

På sistone har det varit väldigt få sökbara tjänster ute, så idag blev jag glatt överraskad när jag gick igenom mailskörden. En deltidstjänst i Partille är utlagt som vikariat mellan mars och augusti. Ansökan är redan skickad, såklart. Var snäll och håll tummarna för mig nu.

På köksbänken står en bröddeg på jäsning. Den började jag med redan igår kväll. Jag slängde i pumpa-, solros- och linfrön, kruskakli, havregryn, salt och olja. Och precis nu kom jag på att jag glömde att ha i jästen! Vänta lite....

Sådärja! Ingen skada skedd, bara en viss försening i dagens schema. Mjöl, kummin och fänkål åkte ner i degbunken medan mannen stekte ägg och bacon, men jästen glömde jag helt bort, igen. Jo, det har hänt förr, det är vådan med att göra fördeg. Alla ingredienserna är redan i degen och mjölet glömmer man ju inte, men jästen i kylskåpet kommer på undantag.

För övrigt går tvättmaskinen idag med. Annars händer det inte så mycket mer än brödbak och matlagning. Vi bestämde oss för köttfärslimpa. Har ett litet dilemma med tillverkningen av den. Eller snarare såsen. Det finns nämligen inte en enda morot kvar i kylen. Jag brukar lägga lök och morötter runt om själva limpan i formen, för att få ännu godare sky till såsen.

Det finns andra rotfrukter dock, så det blir nog bra ändå. Kålrot och palsternacka är gott och får duga idag, för jag vill inte åka till affären för en enda sak. Vi köpte några annorlunda chilifrukter sist vi handlade på Ica. De var inte särskilt starka, vilket är en besvikelse. Fruktiga och goda är de, men det var inte vad jag hade tänkt mig. Har förstås andra resurser i form av såser som får stå för hettan.

Fetaost ska jag smula ner i smeten, eventuellt lite parmesan också. Kokt potatis och ärtor till, samt den picklade rödlöken tror jag blir bra. Sött, salt, surt, alla smaker är med och färgglatt blir det också!
I morgon måste jag ha pasta. Bryr mig inte så mycket om vad det blir till, det är pastan jag vill åt. Det finns färdig köttfärssås i frysen, men vi äter ju färs idag, så det känns tråkigt.

En korvgryta kan man sno ihop snabbt och lätt. Vi ska ju jobba båda två i morgon. Visserligen inte hela dagen, varken jag eller mannen, men jag kan tänka mig att det blir mycket att prata om efter jobbet. Jag gissar att hans telefon kommer att gå varm, men förmodligen inte för de samtal han helst vill ha. Undrar hur tillmötesgående de kommer att vara med arbetstiderna...

Nå, jag ska inte måla fan på väggen. De kanske har haft tid att begrunda ett och annat under ledigheterna? Hur som helst, huvudsaken är att mannen mår så bra han kan under omständigheterna och jag kommer vakta som en hök över honom... I smyg, förstås.

Ha en fin tisdag/söndag och var snäll mot dig själv och andra!


1 kommentar: