Powered By Blogger

onsdag 11 februari 2015

Antikvitet? #bloggswe

Ledig dag och det behöver jag! Förkyld och eländig, har tredubblat dosen astmamedicin och nu sätter hostan igång. Hade jag fått en förvarning om att det var förkylning på gång, så hade jag börjat tidigare, förstås. Den "turen" hade jag nu inte, men jag hoppas att det inte blir lika illa som i höstas ändå. Fortfarande ingen feber och det är ju på gott och ont, ty feber är bra för det mesta.

Hysteriska föräldrar med febriga barn gör allt för att stoppa den, men den är inte farligt i sig om barnet inte haft den mer än 4-5 dagar eller är extremt nedsatta av den. Feber är en signal för att ta det lugnt och låta kroppen ta hand om virus och bakterier. Barnakuten är överfull av barn som fått vanliga förkylningar med feber, helt i onödan. Sen kommer de till oss med föräldrar som är upprörda för att de inte fått något recept av doktorn.

Många verkar på allvar tro att det finns mirakelmediciner som gör oss friska på två dagar och att feber är ett farligt tillstånd. Om det inte är mycket små barn, så är det sällan det. Jag önskar att fler tog sig tid att läsa på 1177 till exempel, innan de far iväg till akuten. Allt annat "lär" de sig ju på nätet och har i många fall utskrifter med sig för att "överbevisa" apotekspersonalen...

Bakar bröd idag och ska göra en champinjonpaj till gästerna som kommer runt två-tiden. Den i särklass enklaste och godaste pajen, i mitt tycke. Man gör en pajdeg eller köper en färdig om man är lat. Det fanns en i frysen här hemma. Förgräddar den och kletar ut vitlöksost i botten. På med färska champinjoner som ett berg på detta och strö över riven ost. Peppar och en doft stark paprika överst.

Den får stå i ugnen tills den är klar och har fått fin färg, cirka 30-45 minuter, beroende på hur mycket vätska champinjonerna innehåller. Servera med sallad och lite bröd och ost, bon appétit!
Ikväll blir det utgång och jag vet inte var vi hamnar. Får sondera matintresset och -preferenser vid lunchen och leta reda på lämplig lokal.

Titta vad jag hittade i kassalådan igår kväll!


Inte så vanlig peng numera. Jag bytte mot en modernare och inser att denna slant är äldre än min lilla pappa. Inte för att jag tycker han är särskilt gammal, men myntet känns antikt på nåt vis.

Nu är det dags att fixa lite grejer och snygga till sig själv. Ha en bra dag och sköt om dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar