Powered By Blogger

onsdag 18 mars 2015

Bovalliter! #blogg100 #bloggswe

018.
Idag är jag så splittrad i tankarna att jag inte vet var jag ska börja. I regel har jag ingen färdig idé att förmedla, när jag sätter mig vid datorn, det brukar lösa sig ändå. Nu har jag emellertid suttit här en lång stund och inte kommit igång.

Det kan bero på att stämningen på jobbet var en aning spänd idag. Lönesamtal kan ha den effekten. Som vikarie är jag inte berörd av det, men mina kollegor måste ju.
Jag själv svävar i ovisshet om jag får tjänsten efter C eller inte. Kollegorna håller tummarna för mig, det vet jag och det känns ju bra förstås. En del håller hårdare än andra.

Ibland stämmer kemin bättre med vissa och man blir bundis från dag ett. Andra får man inte samma kontakt med direkt, men stärks i längden då man får möjlighet att prata på raster och så vidare. Att jobba i skift är en av anledningarna till att det kan dröja. Har man otur skär det sig med vissa, men jag har tack och lov inte råkat ut för det särskilt ofta.

Lite släktträff blev det minsann idag! Rätt som det var klev nämligen kusinens man och en av sönerna in genom dörrarna. Det var ju ett tag sen vi sågs och det var roligt, om än helt oväntat att se bovalliter på jobbet. Visserligen träffade jag två förra veckan, men de räknas inte riktigt, eftersom de är "badgäster" som i och för sig på ålderns höst återfinns där mer än i stan.

En stund senare kom ytterligare en äkta bovallit, vars mamma bor vi granne med i Bovall, även om han själv hamnat söderut, precis som jag själv. Vi var dock rörande överens om att utan "hemma" skulle vi försmäkta och tyna bort. Det är det där som mannen känner så tydligt när vi är där; ett lugn infinner sig, luften är lättare att andas och stjärnornas mångfald och lyskraft förstummar en.

Jag behöver komma hem till Bovall och barnbarnen snart. De små liven och deras stackars moder har varit sjuka i omgångar, så det har varit svårt att få till det så ofta som jag hade önskat. Förhoppningsvis blir det av före påsk, jobbar nämligen alla dagar utom annandagen. Ett påskägg från mormor och Boffa måste de ju få.

Ha en fin lillelördag och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar