Powered By Blogger

lördag 14 mars 2015

Lägg ägg... #blogg100 #bloggswe

014.
Klockan ringde 6.15 idag. Bara att masa sig upp och sätta på ansiktet, svepa en halv kopp kaffe, borsta tänderna och åka till jobbet. Har jag väl kommit iväg känns allt bättre och även om vi hade en relativt lugn start på dagen har det varit att något att göra hela tiden, i alla fall. Tur det, för att gå sysslolös är så enerverande och tiden bara kryper fram.

Skönt att komma hem när det är flera timmars dagsljus kvar också, så lite bra är det att börja tidigt.
Mannen är inte sig själv, men städar akvariet och möblerar om för att göra det hemtrevligt för de nya fiskarna han ämnar hämta hem. De gamla har tagit slut, som Ramel sa i sången. Inte riktigt, men. Däremot mår blommorna bra, även om vi inte har någon cissus. Tror jag...

Jag är värdelös på andra växter än kaktus, garderobsblomma och fetknopp. Plockar av fula blad och överblommade delar, men att ge dem vatten är mannen mycket bättre på. Fast nu skulle jag ju prata fiskar. Han har förhoppningen att fånga några såna här i ett akvarium i Nol.

Aulonocara, nånting, nånting...
Fin va? Det ska visst bli några gula också. Är det riktigt PK, förresten? Strunt samma, jag tycker det ska bli fint, jag! Nu tycker jag i och för sig att ett riktigt akvarium ska ha mängder med gröna, sköna växter (de behöver ju inte vattnas), men mannens favoritfiskar Malawi-ciklider ska visst inte ha den miljön. Typiskt...

Till middag blir det inte fisk, det får vänta tills i morgon. Inte så att akvariefiskarna ligger i riskzonen, det finns en bit färsk lax i kylen, nämligen. Lite mer mat i den, än i de ynkliga glina.
Det blir provencalska ägg idag. Något jag gjorde första gången -82, tror jag. Undrar om jag beskrivit den rätten förut? Är för lat för att tagga och kategorisera mina inlägg ordentligt.

Så här går det till:
Lägg tjocka skivor skinka eller som jag oftast gör, kassler i en lätt smord ugnsform. Lägg ost, gärna stark, på dessa skivor. Om du orkar och vill, lägg osten så att det blir lite gropaktigt att knäcka äggen i. Ett ägg för varje kasslerskiva, alltså.
Ställ in det i ugnen i 225 grader, tills äggvitorna "stannat". Vispa under tiden ihop 1½-2 dl grädde med 2-3 msk fransk senap och häll detta runtom äggen, skjutsa in alltihop i ugnen igen ca 5 minuter.

Det kan verka lite onyttigt, men nu är det lördagsgodis vi behöver och en sallad räcker gott till detta. Man blir ganska mätt...

Någon Mello blir det knappast idag heller. Det borde finnas något som roar mer, till exempel Breaking Bad, det var ett tag sedan vi såg den sist. Annars finns det säkerligen något lika bra att leta upp. House of Cards har ju äntligen släppts. Visst ja, jag ska ju jobba i morgon igen...

Ha en skön lördagskväll och unna dig ditt bästa godis!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Poltiskt Korrekt ;) Vågar man skylta blågult, liksom?
      Min ironiska sida fick överslag :D

      Radera