Powered By Blogger

tisdag 31 mars 2015

Leve(r)! #blogg100 #bloggswe

031.
Det är underbart med ledig dag idag, det kan jag lova! Ställde inte väckarklockan, men bad mannen väcka mig vid nio. Det är väldigt mycket trevligare att vakna av en puss och kaffedoft, än ett ettrigt larm på morgonen, eller hur? Att få ligga kvar i sängen och läsa GP och vakna i lugn och ro är bästa starten på dagen. Det är gott att leva då.

Har redan hunnit vika en tvätt och laddat tvättmaskinen med en ny, så helt förslappad eller förtappad är jag inte. Bröddegen fick jag assistans med av mannen på morgonkvisten. Det vara bara att koka upp vattnet och hälla över alla gryn och fröer jag kastade ner i degbunken innan jag la mig igår. Ska snart fylla på med jäst och mjöl till en riktig deg.

Funderar på vad jag ska laga till middag... Vittjade frysen och har bestämt mig. "And the winner is" leverstuvning. Mmm, så gott det ska bli! Min leverstuvning är bäst. Jag kan faktiskt säga det utan att skryta, för till och med folk som inte gillar lever tycker den är god. De som gillar lever älskar den. Jag har lite svårt för konsistensen, men löser det genom att skära små tärningar.

Lättast att göra när levern är halvtinad och då får jag bort senor och annat på bästa sätt också. Hackad lök är ett måste, förstås. Fräs den och levertärningarna i smör. (Snåla inte!) Pudra över mjöl och blanda runt, späd med grädde och mjölk till önskad tjocklek, I med en buljongtärning eller två, beroende på hur stor sats du gör. En gnutta curry och en matsked lingonsylt, samt svartpeppar.

Servera med ris och gröna ärtor. Idag blir det några skivor blodapelsin på tallrikarna också. Det gäller att passa på så länge de finns. Du vet väl att järnet i all mat tas upp bättre med hjälp av c-vitamin?
När jag var dagmamma för länge sedan deltog jag i en föreläsning om kost. Där fick vi lära oss att det är bättre att servera vatten till middagen/lunchen och spara mjölkprodukterna till mellanmålen.

Kalcium motverkar järnupptaget och eftersom det är mjölk och/eller grädde i stuvningen behöver man ju inte "förvärra" det med ett glas mjölk till maten. Varken mina ungar eller dagbarnen led av någon järnbrist, vad jag vet. Själv slutade jag dricka mjölk för mer än trettio år sedan. Fick för mig att dricka ett glas när dottern var nyfödd för snart 26 år sedan, det var ett misstag jag aldrig gjort om.

Jag tycker verkligen inte om smaken. Kan mycket väl göra en kopp choklad en frusen vinterdag och lagar ju mat med mjölk, men smaken och känslan i munnen är så vidrig att jag avstår från att dricka den. Måste jag provsmaka efter att paketet stått i kylen i två veckor efter "bäst före" spottar jag ut även när den är helt okej, alltså. Var så god och skölj!

Nu ska jag ta itu med degen och tvätten som är klar.
Ha en fin dag och lev väl!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar