Powered By Blogger

måndag 16 mars 2015

Lite lök på laxen. #blogg100 #bloggswe

016.
Idag är det en sån där jobbig dag. Vaknar och är jättetrött, inser att jag jobbar kväll, så det är svårt att hinna göra något vettigt innan jag börjar klockan två. Jag har i alla fall vikt all tvätt och funderar på att byta lakan i sängen. Gjorde det lätt för oss med matfrågan och tog upp köttfärssås ur frysen igår. Då räcker det att jag tar med en macka till jobbet.

Gårdagens middag blev riktigt bra och det blev över till en annan dag.


Jag mixade den varmrökta laxen med lite majonnäs, cf, citroncest, färsk ingefära, selleri, salt och peppar. Finstrimlat äpple och selleri i en liten hög längst fram i bilden, med några droppar citron-olivolja. Resten talar för sig självt, tror jag. Trevlig presentation av maten ger en lyxigare känsla när man äter tycker jag och du vet ju vad jag säger om guldkant på tillvaron.

I morgon är jag helt ledig och då ska vi till banken och ta reda på hur vi skriver äktenskapsförord, bland annat. Det är lite på tiden att det blir gjort. Anledningen är att om jag trillar av pinn före mannen, så ska mina barn inte ärva sånt som annars är giftorätt. Det är mycket att tänka på när det finns särkullsbarn.

Apropå barn, så var en av mannens nya fiskar full med yngel i munnen. De ligger nu i kuvös i lilla akvariet på övervåningen och vi hoppas förstås att de överlever miljöbytet och den aningen för tidiga "födseln". De större fiskarna är visst redan hemmastadda, för de mopsar sig mot de gamla invånarna, såvitt jag kan se när jag spanar in. Ljuset tänds om en stund, då ser man bättre.

Kan någon se till att den stora utomhuslampan tänds ordentligt? Grått ute idag och jag får inte fart på livsandarna utan den. Så känns det i alla fall. Fast jag vet att så fort jag är på jobbet blir det full rulle på mig ändå. Trist att ha en så lång start- och transportsträcka dock. Oavsett hur morgontrött jag är och alltid varit, föredrar jag att komma igång tidigt. Slappa kan jag göra närsomhelst...

Ha en fin dag, med eller utan sol och gör det bästa av den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar