Powered By Blogger

torsdag 5 mars 2015

Räkna med trubbel. #blogg100 #bloggswe #trängselskatt #västlänken

Började så där okristligt tidigt idag, vilket har en tveksam fördel och det är jag jag slutade 16. Att ta sig hem vid den tiden ska man helst undvika. Inte nog med att det är svindyrt, man konstaterar lätt att folk kör som om de vore en påse nötter. Sicksacka mellan filerna gagnar varken en själv eller någon medtrafikant. Hur svårt kan det vara att hålla sig till den fil vilken är den som tar dig hem?

I morgon betalar jag "bara" 9 kronor för att ta mig till jobbet, eftersom jag jobbar kväll och slipper avgift på hemvägen. Att jämföra med 44 kronor idag, tur och retur. Mellan sju och halv åtta på morgonen är det ingen rusning alls, så varför kostar det 22 kronor då? Tio över fyra på eftermiddagen börjar det tjockna till i södergående fält och då kan jag motvilligt acceptera den kostnaden.

Två timmar senare är det "lugna gatan" och hemresan går på en kvart. Och nej, det är fortfarande inte ett alternativ att åka kollektivt för att slippa avgifterna, när det skulle ta mig dryga timmen att komma hem. Som jag sagt tidigare; jag värderar min fritid högre och får tugga i mig det sura trängselskatt-äpplet, precis som politikerna har räknat med att många andra, med mig inräknad gör.

Jag inväntade mannens avslut på arbetsdagen, sen åkte vi och handlade, utan att passera en enda kamera. För precis som de "rika" Askimsborna håller vi oss till närområdet; istället för att cirkulera i den stora staden minst en halvtimme för att eventuellt hitta en parkeringsplats, som har en så hög avgift att en ockrare till och med hade rodnat av skam, för att handla i hippare butiker centralt.

Det ska bli intressant att på behörigt avstånd ta del av hur Göteborgs centrala delar blomstrar de närmaste 20 åren. I bästa fall ser det ut som en nyplöjd åker, i värsta fall rasar halva stan ner i älven.
Nå, jag ska inte tråka ut dig med enbart Västlänkar, trängselskatter och lokaltrafik idag...

Här kommer dagens fiskfångst:

69.90:-/kg för varmrökt lax, det kan man inte motstå!

Varmrökt lax med stuvad potatis och gräslök. Lite strimlad fänkål och tomat kändes inte fel till och ta mig 17 om jag inte fick lite vårvibbar av den här middagen. Solen strålade in hela dagen på jobbet och det var inte utan att man var avundsjuk på alla som kunde njuta av den utomhus idag. Hoppas det är vackert i morgon med. I alla fall fram till 15.

Nu är det kvällen och jag är trött. Dock inte riktigt lika trött i benen som jag brukar vara. Jag skaffade mig nämligen ett par stödstrumpor igår. Japp, "tantvarning" tänker du nu, men det struntar jag i. Dessa ben ska bära mig i 50 år till ungefär, så jag får väl vara rädd om dem och mig, tänker jag.

Ha nu en trevlig kväll och räkna med att höra av mig snart i en blogg nära dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar