Powered By Blogger

söndag 15 mars 2015

Simma lugnt. #blogg100 #bloggswe

015.
Det blir aldrig som man tänkt sig. Jo, maten blev det och till och med lite bättre än vanligt, men sen fastnade vi i malström och tittade på en illusionist, tills det blev läggdags för mig. Vad mannen sysslade med har jag inte en aning om, men jag vet att han satt och stimmade stilla med fisk-, gitarr- eller andra nördar ganska länge.

Det blev inte så gula fiskar som det var tänkt. De var tydligen för artlika de blå, så risken finns att de korsar sig och blir, vad då? Gröna? Nej, givetvis inte. Men de "färgar inte ut" som de annars bör göra.
Du märker att jag slänger mig med nörd-termer här, va? Lite snappar jag upp, även om jag inte kommer att snöa in på fiskar, heller.

Räcker så bra att titta på dem och tycka de är vackra och trevliga att vila ögonen på. Eftersom mannen bestämt sig för ciklider har jag med min tämligen sjuka humor börjat kalla hädangångna fiskar för guppys. Det är ju precis vad som händer. De ligger där och guppar på ytan ju. Medge att att det är en rätt logisk benämning på en döing till firre...

Jag har alltså bestämt att det blir lax till middag. Vi har en bit färsk och en bit varmrökt, med vilka jag tänkte få till en smaskig måltid för att fira att jag är ledig ända till 14.00 i morgon. Det lutar åt att jag gör en kall sås med den rökta i. Mannen röstar på ris, istället för rostade rotfrukter och eftersom han är lite klen idag med, får han som han vill.

Den färska biten på 600 gram ska jag förmodligen "rubba" med diverse kryddor innan jag skickar in den i ugnen. Mammas chiliflakes, stötta korianderfrön, svartpeppar och grovt salt känns som en bra blandning idag. Kanske lite citronsaft också. Får se hur såsen blir. Ska man göra kall sås till vad det än vara månde, måste man börja med den och låta den mogna i lugn och ro.

Ergo, mot köket!
Ha en härlig kväll och sköt om dig och dina nära och kära!

Whole-Lotta-Love, jag ringer i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar